قورباغه ارباب حلقه ها که شبیه موجودات خیالی است! ، عکس

به گزارش یزد بلاگ، گونه قورباغه ای که تا پیش از این ناشناخته بود، در کوه های اکوادور کشف شد و محققان او را به افتخار نویسنده ارباب حلقه ها، تالکین نام گذاری کردند.

قورباغه ارباب حلقه ها که شبیه موجودات خیالی است! ، عکس

غزال زیاری - دانشمندان در اکوادور گونه تازهی از قورباغه رودخانه ای را با چشمانی به رنگ صورتی کمرنگ و انگشتانی طلایی رنگ کشف کردند که در نوع خود موجودی حیرت آور به نظر می رسد. از همین رو هم محققان این گونه قورباغه را به افتخار جی.آر.آر. تالکین، نویسنده آثاری از جمله هابیت و ارباب حلقه ها، Hyloscirtus tolkieni نام گذاری کردند.

دیگو اف.سیسنروس اردیا، مدیر موزه جانورشناسی دانشگاه سن فرانسیسکوی شهر کیتو و محقق موسسه ملی تنوع زیستی در اکوادور در این باره گفته:این گونه تازه قورباغه، رنگ های حیرت آوری دارد و به نظر می رسد که در دنیای فانتزی ها زندگی می نماید؛ دقیقا مثل دنیایی که تالکین برای ما ترسیم نموده.

محققان این قورباغه ارباب حلقه ها را در مقاله ای که در ژورنال Zookeys منتشر شد، این گونه توصیف نموده اند: قورباغه Hyloscirtus tolkieni، قورباغه ای به طول 6.5 سانتی متر و به رنگ سبز-خاکستری است. خال های سیاهی بر روی گلو، شکم، پهلوها و زیر پاهای زرد-طلایی اش دیده می گردد. این گونه جانوری، چشم هایی به رنگ صورتی با عنبیه های سیاه رنگی دارد که محققان را به یاد حیوانات ماورایی در دنیای فانتزی نویسنده محبوبشان انداخت.

محققان این گونه حیرت آور از قورباغه را در پارک ملی ریو نگرو سوپلادورا، که منطقه ای بکر و مطالعه نشده در پارامو با بافتی تندرا آلپ است و دارای جنگل ابری است که از سال 2018 محافظت شده و بیش از 75هزار هکتار را پوشش می دهد یافتند.

بیشتر بخوانید: خطرناک تر از سیانور و آرسنیک، پنج سم مرگبار دنیا

این قورباغه مانند سایر گونه های قورباغه رودخانه ای، در رودخانه های کوهستانی شفاف و نهرهای مرتفع کوه های آند زندگی می نماید. قورباغه ها در نزدیکی صخره ها در تپه ها بالغ می شوند و البته قورباغه های رودخانه ای بالغ ترجیح می دهند تا در پوشش گیاهی سرسبز در حاشیه رودخانه ها زندگی نمایند.

خوان کارلوس سانچس نیویسلا، یکی از محققان موزه جانورشناسی در USFQ و محقق موسسه ملی تنوع زیستی در این باره گفته: ما برای هفته ها در منطقه ها مختلف پارک ملی ریو نگرو سوپلادورا مشغول تحقیق بودیم و از چمنزار پارامو در ارتفاع 3100 متری به سمت جنگل هایی با ارتفاع 1000 متر قدم می زدیم. در همان زمان یکی از این گونه قورباغه را دیدیم و رنگ بندی و ابعاد بزرگش برایمان حیرت آور بود.

سفرها و تحقیقات علمی در این منطقه از کشور اکوادور از سال 2020 منجر به کشف گونه های زیاد و تازه جانوری شده است.

سیسنروس اردیا نیز در این باره گفت:جنگل های استوایی در آند، اکوسیستمی جادویی دارند که بعضی از شگفت انگیزترین گونه های گیاهی، قارچی و جانوری دنیا در آنجا یافت می شوند. متاسفانه، تنها بخش های کوچکی از منطقه به صورت محافظت شده از تاثیرات منفی ناشی از انسان ها در امان مانده اند. جنگل زدایی، توسعه کشاورزی ناپایدار، استخراج معادن، وجود گونه های مهاجم و تغییرات آب و هوایی، به طور جدی بر تنوع زیستی منطقه آند تاثیرگذار هستند.

و در نتیجه همین مسائل، 57% از گونه های دوزیستان در اکوادور در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند.

منبع: livescience

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 1 اسفند 1401 بروزرسانی: 1 اسفند 1401 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4956

به "قورباغه ارباب حلقه ها که شبیه موجودات خیالی است! ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قورباغه ارباب حلقه ها که شبیه موجودات خیالی است! ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید