قدرتمندترین موتور سه سیلندر ساخته شده تا کنون؛ یک لیست هیجان انگیز

به گزارش یزد بلاگ، قدرتمندترین موتور سه سیلندر در خودرو هایی مانند کوئنیگزگ گمرا و تویوتا GR یاریس به کار رفته است و توانسته تا 600 اسب بخار قدرت فراوری کند. مشخصات فنی این موتور و دیگر موتورهای سه سیلندر پر قدرت که تا به امروز فراوری شده اند را بخوانید.

قدرتمندترین موتور سه سیلندر ساخته شده تا کنون؛ یک لیست هیجان انگیز

خبرنگاران - الهام زهره وند: در پاسخ به کوشش خودروسازان برای کاهش آلاینده ها و افزایش بهره وری سوخت، موتورهای سه سیلندر به تدریج محبوبیت بیشتری پیدا نموده اند. این موتورها که در خودروهای کوچک شهری بیشتر دیده می شوند. به علت وزن کمتر، قطعات کمتر متحرک و حجم کوچکتر نسبت به موتورهای چهار سیلندر، ایده آل برای خودروهای کوچک هستند. اما این موتورها با وجود کوچک بودن، می توانند تا 600 اسب بخار قدرت فراوری نمایند و این توان آن ها را از ضعیف بودن دور می نماید. در ادامه به آنالیز قدرتمندترین موتورهای سه سیلندر ساخته شده می پردازیم.

قدرتمندترین موتورهای سه سیلندر در خودروها

فورد فیستا ST - با 197 اسب بخار

فوردِ فیستا پس از 47 سال فراوری در سال گذشته از خط فراوری کنار گذاشته شد و مدل ST آن نیز به همراهش رفت. این خودرو که از سال 2018 تا 2023 فراوری می شد، از یک موتور سه سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ با قدرت 197 اسب بخار و گشتاور حدود 320 نیوتن متر بهره می برد. این موتور کوچک، قادر به شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت در 6.5 ثانیه و سرعت نهایی 230 کیلومتر در ساعت بود.

بی ام و i8 - با 228 اسب بخار

بی ام و i8 یک خودرو با طراحی مجذوب کننده و درهای پروانه ای بود که از یک موتور سه سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ به همراه یک موتور الکتریکی استفاده می کرد. این ترکیب در مجموع 369 اسب بخار و 570 نیوتن بر متر گشتاور فراوری می کرد. اما زمانی که باتری ها خالی می شدند، تنها 228 اسب بخار از موتور احتراقی باقی می ماند. i8 با شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت در چهار ثانیه، یکی از سریع ترین خودروهای سه سیلندر بود. سرعت نهایی این خودرو 250 کیلومتر بر ساعت است.

تویوتا GR یاریس - با 300 اسب بخار

تویوتا GR یاریس یکی از شگفتی های دنیای خودرو بود که با یک موتور سه سیلندر 1.6 لیتری توربوشارژ به نام G16E-GTS به بازار عرضه شد. این موتور که ابتدا 268 اسب بخار قدرت داشت، پس از به روزرسانی در سال 2024 به 300 اسب بخار رسید. این خودرو با سیستم تمام چرخ محرک و گشتاور 401 نیوتن بر متر، یک هاچبک کوچک با قدرتی شگفت انگیز است. بالاترین سرعت این خودرو 230 کیلیومتر بر ساعت است.

نیسان ZEOD RC - با 400 اسب بخار

خودروی نیسان ZEOD RC که در مسابقه 24 ساعته لمانز 2014 شرکت کرد، از یک موتور سه سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ با قدرت 400 اسب بخار استفاده می کرد. این موتور با وزن تنها 40 کیلوگرم، توانسته بود قدرت بیشتری نسبت به موتورهای فرمول یک آن دوران فراوری کند.

کوئنیگزگ گِمرا - با 600 اسب بخار

کوئنیگزگ گِمرا با موتور سه سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژ خود که با تکنولوژی FreeValve ساخته شده بود، توانست به قدرت خیره نماینده ای معادل 600 اسب بخار دست یابد. اگرچه این موتور هنوز به فراوری نرسیده است، اما توانسته توجه بسیاری از علاقه مندان به خودرو را به خود جلب کند. سرعت نهایی این خودرو در ادعای اولیه سازنده ها بیش از 400 کیلومتر بر ساعت است.

موتورهای سه سیلندر: مزایا و معایب این پیشرانه های کوچک

موتورهای سه سیلندر در خودروها دارای مزایای خاصی مانند مصرف سوخت کمتر و وزن کمتر هستند، اما معایبی نیز دارند که می توانند برای بعضی از کاربران مهم باشند. بعضی از معایب این نوع موتورها عبارتند از:

- موتورهای سه سیلندر به علت طراحی غیرمتقارن خود، معمولاً دچار لرزش و نویز بیشتری نسبت به موتورهای چهار سیلندر یا بیشتر هستند. این موضوع می تواند بر راحتی رانندگی تاثیر منفی داشته باشد و احتیاج به تکنولوژی های کاهش لرزش را ضروری کند.

- این موتورها به علت داشتن یک سیلندر کمتر، در مقایسه با موتورهای بزرگتر، قدرت و گشتاور کمتری دارند. این موضوع می تواند منجر به کاهش شتاب گیری و عملکرد ضعیف تر در شرایط رانندگی خاص، مانند سربالایی ها، گردد.

- به علت طراحی موتورهای سه سیلندر، احتیاج به استفاده از تکنولوژی های خاص برای بالانس کردن موتور بیشتر است. این بالانس های اضافی می توانند پیچیدگی و هزینه فراوری موتور را افزایش دهند.

- در بعضی موارد، موتورهای سه سیلندر ممکن است به علت فشار بیشتر بر روی هر سیلندر و قسمت های متحرک موتور، استهلاک بیشتری داشته باشند که می تواند عمر موتور را کاهش دهد.

- به علت حجم کمتر موتور، این موتورها در مقایسه با موتورهای بزرگتر در سرعت های بالا عملکرد ضعیف تری دارند. این مسئله می تواند تجربه رانندگی را در شرایطی که احتیاج به قدرت بیشتر است، تحت تاثیر قرار دهد.

- بعضی رانندگان معتقدند که موتورهای سه سیلندر به علت صدای خاص و عملکردشان در مقایسه با موتورهای چند سیلندر بزرگتر، تجربه رانندگی کمتری لذت بخش را ارائه می دهند.

با این حال، این معایب باید در کنار مزایای این موتورها، مانند بهینه سازی مصرف سوخت و هزینه های پایین تر فراوری، مورد توجه قرار گیرند.

موتورهای سه سیلندر بیشتر از آنچه فکر می کنید رایج هستند

موتورهای سه سیلندر نه تنها در خودروهای هیبریدی یا هاچبک های اسپرت، بلکه در بسیاری از خودروهای دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در آمریکا، خودروهایی مانند 2024 Chevrolet Trax، Buick Encore GX، Mini Cooper و بسیاری دیگر، از این موتورها بهره می برند.

منبع: بیت ران
انتشار: 7 شهریور 1403 بروزرسانی: 7 شهریور 1403 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 5064

به "قدرتمندترین موتور سه سیلندر ساخته شده تا کنون؛ یک لیست هیجان انگیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدرتمندترین موتور سه سیلندر ساخته شده تا کنون؛ یک لیست هیجان انگیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید