طبع شلغم چیست و خواص مصلحات آن کدامند؟

به گزارش یزد بلاگ، در طول قرون وسطا، شلغم به اسم یک مورد محبوب که اغلب به وسیله طبقه مالی پایین تر خورده می شد، در اروپا رواج داشت. شلغم بیشتر در منطقه ها معتدل در سراسر دنیا رشد می نماید و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. طبع شلغم و ویژگی های آن، این خوراک خوشمزه را به یک داروی عالی در طب سنتی تبدیل نموده است.

طبع شلغم چیست و خواص مصلحات آن کدامند؟

در این مقاله ابتدا طبع شلغم و انواع مصلحات آن از نظر طب سنتی را بیان نموده و سپس خواص دارویی این خوراک خوشمزه را برایتان خواهیم گفت.

طبع شلغم گرم است یا سرد؟

مزاج شلغم از نظر طب سنتی گرم و مرطوب است و انواع مصلحات آن فلفل، زیره و خردل معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
گرم و مرطوبفلفل، زیره و خردل

خواص دارویی شلغم

1. بهبود گردش خون

اگر شما از کم خونی رنج می برید، اندازه قابل توجهی آهن موجود در شلغم است که باعث می گردد، این کمبود آهن را از بین ببرد. آهن، در انتقال اکسیژن، ترمیم بافت های سلولی و عملکرد صحیح بدن، نقش دارد. بنابراین، آهن بیشتر به معنای گردش خون بهتر به هر قسمت از بدن و افزایش عملکرد اندام های داخلی است.

2. بهبود سلامت قلب

شلغم دارای مواد مغذی مورد نیاز بدن، به خصوص مقادیر فراوان از پتاسیم و فیبر است که بدن برای عملکرد بهتر به آن ها نیاز دارد. پتاسیم به اسم یک وازودیلاتور عمل می نماید. به این معنی که با کاهش فشار خون، فشار ایجاد شده در رگ های خونی و عروق را کاهش می دهد. در نتیجه از بروز آترواسکلروز (نام بیماری که موجب تنگی رگ ها شده و خطر سکته را افزایش می دهد.) و بعلاوه حملات قلبی و سکته ها جلوگیری می نماید. از طرفی فیبر موجود در آن کلسترول بد که عامل بیماری های قلبی است را در بدن از بین می برد.

3. یاری به هضم آسان تر غذا

فیبر موجود در رژیم غذایی در فرآیند هضم بسیار مهم است. این موضوع می تواند به معالجه علائم یبوست، اسهال، گرفتگی و نفخ و بعلاوه مسائل معده که گاه ممکن است ایجاد گردد، یاری کند. بنابراین فیبر موجود در شلغم می تواند به عظیمتر شدن مدفوع و حرکت آسان تر آن به وسیله روده و در عین حال جذب موثرتر مواد مغذی یاری کند. در نتیجه ما با خوردن آن، بیشترین نتیجه را از غذاهای مصرفی خود می گیریم.

4. تقویت سیستم ایمنی

مقادیر زیاد ویتامین C و اسید اسکوربیک موجود در شلغم، آن را به یک ماده تقویت نماینده مهم برای سیستم ایمنی بدن تبدیل نموده است. ویتامین C علاوه بر اینکه به اسم یک آنتی اکسیدان عمل می نماید و باعث کاهش بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی می گردد، می تواند باعث فراوری گلبول های سفید و آنتی بادی های بیشتر و در نتیجه تقویت چشمگیر سیستم ایمنی بدن گردد.

5. مبارزه با التهابات بدن

وجود اسیدهای چرب مفید امگا 3 و مقادیر قابل توجهی از ویتامین K شرایط التهابی در بدن را بهبود می بخشد. در واقع این چربی ها علاوه بر کاهش التهاب در بدن، با ایجاد تعادل در سطح کلسترول، سلامت کلی بدن را افزایش می دهند. برای کاهش التهاب علاوه بر خود شلغم از جوشانده برگ آن هم می توانید بهره ببرید که باعث تسکین دردهای التهابی مربوط به نقرس، ورم مفاصل و دردهای مزمن می گردد.

6. افزایش استحکام استخوان ها

کلسیم موجود در شلغم، به نوبه خود، می تواند به رشد و ترمیم ماده استخوانی در بدن ما یاری کند. این ماده در تقویت و تراکم مواد معدنی استخوان نقش دارد؛ به خصوص زمانی که پیرتر می شویم و بیماری هایی مثل آرتروز و پوکی استخوان به سراغمان می آید. بنابراین اگر می خواهید با یک روش آسان و مقرون به صرفه، اندازهی قدرت و دوام به استخوان های خود اضافه کنید، می توانید شلغم را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

7. شلغم دارای پتانسیل ضد سرطانی بودن

بر اساس مطالعه ای که در سال 2003 در ژورنال بین المللی سرطان منتشر شده است، مصرف شلغم سفید چینی می تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه یاری کند. برگه اطلاعات مربوط به مؤسسه ملی سرطان نشان می دهد که بعضی سبزیجات مانند شلغم به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، روده عظیم، ریه و سینه یاری می نماید. بعلاوه TNO یک موسسه تحقیقات غذایی در هلند است که پس از آزمایش های متعدد به این نتیجه رسیده است که خانواده کلم ها از جمله کلم ساده، شلغم و کلم بروکلی به علت داشتن موادی به نام گلوکوزینولات به اندازه فراوان باعث کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان می شوند.

8. تقویت متابولیسم بدن

وجود خانواده ویتامین های B موجود در این گیاه ریشه ای، فرایندهای هورمونی و آنزیمی را بهتر کنترل می نماید و در نتیجه به عملکرد صحیح سیستم های داخلی بدن و تعادل سطح هورمون ها منجر می گردد. در این رابطه شلغم زرد عملکرد بسیار بالایی را ایجاد نموده و علاوه بر آن قوای جنسی را هم تقویت می نماید.

بیشتر بخوانید: خواص شلغم زرد

9. یاری به کنترل قند خون برای افراد دیابتی

مطالعات صورت گرفته نشان داده اند که شلغم می تواند قند خون را کنترل کند. بعلاوه ترکیبات موجود در شلغم به اصلاح سایر اختلالات متابولیکی مرتبط با دیابت، مانند کلسترول خون بالا و اندازه تری گلیسیرید هم یاری می نماید. این ویژگی به علت افزایش ترشح قند خون، کاهش فراوری گلوکز به وسیله کبد و کاهش جذب کربوهیدرات و در نتیجه کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت اتفاق می افتد.

چه افرادی نباید شلغم مصرف نمایند؟

بعضی از ترکیبات موجود در شلغم می توانند بر غده تیروئید و فراوری این هورمون تأثیر بگذارند. اگر در معرض ابتلا به اختلال تیروئید هستید یا در حال حاضر از آن رنج می برید، بهتر است که قبل از افزودن شلغم به رژیم غذایی خود با پزشک صحبت کنید.

سخن آخر

شلغم در فصل سرما به فراوانی یافت می گردد و برترین نوع آن از اوایل زمستان تا اوایل بهار در بازار موجود است. روش های مختلفی برای پخت و مصرف شلغم وجود دارد که نوع آبپز و بخارپز آن برترین حالت است.

در پایین همین صفحه برای ما بنویسید، شما از شلغم به چه صورتی استفاده می کنید؟ منتظر نظرات و پیشنهادات عالی شما عزیزان هستیم. بعلاوه پیشنهاد می کنیم حتما در خبرنگاران با فواید و عوارض شلغم در بارداری هم آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 14 مرداد 1400 بروزرسانی: 14 مرداد 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4279

به "طبع شلغم چیست و خواص مصلحات آن کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع شلغم چیست و خواص مصلحات آن کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید