صدور سند مالکیت کاروانسرای کنارگرد فشافویه پس از 16 سال

به گزارش یزد بلاگ، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، صدور سند مالکیت کاروانسرای کنارگرد فشافویه پس از 16 سال صورت گرفت.

صدور سند مالکیت کاروانسرای کنارگرد فشافویه پس از 16 سال

حسین توکلی، فرماندار ویژه شهرستان ری گفت: سند مالکیت بنای تاریخی کاروانسرای کنارگرد حسن آباد فشافویه پس از 16 سال پیگیری بخشداری این شهرستان، با هدف جلوگیری از تخریب و سودجویی افراد فرصت طلب به نام اداره میراث فرهنگی و گردشگری صادر شد. این بنای تاریخی به جامانده از دوره صفویان که با شماره 1342 در لیست آثار ملی به ثبت رسید، آخرین بار در سال 81 به وسیله اداره میراث فرهنگی استان بازسازی و از سال 84 این اداره پیگیر اخذ سند مالکیت بود که سند آن به نام اداره کل میراث فرهنگی استان تهران صادر شد.

وی امکان تخصیص اعتبار و بودجه جهت بازسازی، احیا، نگهداری و حفاظت مستمر و دوره ای بنا، توجه به هویت و اصالت اثر، توجه به موقعیت مناسب اثر و امکان تامین زیر ساخت های لازم، اشتغالزایی و استفاده های گردشگری و فرهنگی مناسب و تحت نظارت را از مهمترین مزایای صدور سند مالکیت این بنای تاریخی خواند و اضافه نمود: برگزاری مراسم و مناسبت های فرهنگی گردشگری و فراهم شدن زمینه حمایت و پشتیبانی اجرایی فرمانداری، بخشداری، شهرداری و سایر ادارات مرتبط از دیگر مزایای صدور سند این اثر تاریخی و ارزشمند است.

وی تاکید نمود: در جهت تحقق صدور سند مالکیت بنای تاریخی کاروانسرای کنارگرد بخشدار فشافویه و روسای ادارات میراث فرهنگی و گردشگری و ثبت اسناد و املاک اهتمام جدی داشتند که منجر به این اتفاق مهم شد و بی تردید این اقدام می تواند در حفظ و نگهداری این بنا نیز نقش اساسی داشته باشد.

کاروانسرای کِنارگِرد در بخش فشافویه حسن آباد شهر ری کنار جاده واقع است. کاروانسرا دارای ساختاری متشکل از گل، گچ و آجر به صورت دو ایوانه ساخته شده و از نظر قدمت به عهد صفویان می رسد. این کاروانسرا از دو بخش تشکیل شده که بخش غربی قدمت چندانی ندارد و به نظر می رسد که در صد سال گذشته به بنای اصلی الحاق شده باشد. بخش اصلی و قدیمی بنا با مساحتی بیش از 4400 مترمربع، کاروانسرایی نسبتاً بزرگ بشمار می آید. دلیل نامگذاری این مکان روستایی به نام کنارگرد است که در کنار آن واقع شد.

منبع: همگردی
انتشار: 15 آذر 1400 بروزرسانی: 15 آذر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4625

به "صدور سند مالکیت کاروانسرای کنارگرد فشافویه پس از 16 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدور سند مالکیت کاروانسرای کنارگرد فشافویه پس از 16 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید