شکل سر نوزاد مهم است

به گزارش یزد بلاگ، پهن و نامتقارن شدن سر نوزاد یک پدیده شایع در هنگام زایمان است. اگر زایمان به روش سزارین باشد، معمولا این تغییر شکل اتفاق نمی افتد. از آنجا که استخوان جمجمه سر از 8 تکه تشکیل شده، برای عبور سر نوزاد از مجرای کانال زایمانی لبه های این استخوان ها روی هم قرار می گیرد تا سر نوزاد کوچک تر گردد و از کانال زایمانی عبور کند و

شکل سر نوزاد مهم است

شکل سر نوزاد مهم است

نویسنده:دکتر علیرضا مرندی، فوق تخصص نوزادان

پهن و نامتقارن شدن سر نوزاد یک پدیده شایع در هنگام زایمان است. اگر زایمان به روش سزارین باشد، معمولا این تغییر شکل اتفاق نمی افتد. از آنجا که استخوان جمجمه سر از 8 تکه تشکیل شده، برای عبور سر نوزاد از مجرای کانال زایمانی لبه های این استخوان ها روی هم قرار می گیرد تا سر نوزاد کوچک تر گردد و از کانال زایمانی عبور کند و پس از عبور از کانال هم مجددا این استخوان ها روی هم قرار می گیرند. اما گاهی تا قرار گرفتن استخوان ها روی همدیگر، چند روزی طول می کشد و این، امری نیست که ماه ها و هفته ها طول بکشد. این تغییر شکل استخوانی ظرف چند روز طبیعی می گردد.

گاهی در اثر انقباضات رحمی در موقع زایمان یا در شرایطی که سر جنین داخل رحم روی استخوان لگن مادر فشار بیاورد، ممکن است این حالت به خون ریزی زیر لایه استخوان سر نوزاد منجر گردد. این خون ریزی بعد از چند هفته و به ندرت بعد از چند ماه جذب می گردد و اگر در مواردی جذب نگردد، کلسیم در آن رسوب می نماید و حالت استخوانی به خود می گیرد و از حالت نرمی خارج می گردد. حتی این حالت استخوانی هم ظرف چند ماه طبیعی می گردد.

بروز تورم در سر نوزاد

گاهی در اثر فشارهای داخل رحمی ممکن است قسمتی از سر بچه ورم کند که اگرچه خون ریزی رخ نمی دهد ولی ورم در قسمتی از سر موجب برجستگی می گردد. این حالت در محدوده جغرافیایی یکی از استخوان ها ایجاد می گردد. خون ریزی در یک تکه از استخوان ها ایجاد می گردد اما این ورم هم بعد از تولد، معمولا ظرف 2 هفته جذب می گردد و سر، شکل طبیعی پیدا می نماید. تغییر دیگر، مربوط به شکل سر است. شکل سر به عوامل مختلفی از جمله توارث ارتباط دارد. سر پدر و مادر هر شکلی داشته باشد، ممکن است سر نوزاد هم مانند آنها شکل پیدا کند و این جنبه ارثی مساله است و ناهنجاری محسوب نمی گردد. اما مواردی هم وجود دارد که ممکن است مشکل و ناهنجاری باشد. برای مثال، اگر در بچه ها استخوان ها با هم جوش خورده باشد، در این صورت، مانع رشد مغز کودک می گردد. هرچه مغز بچه بزرگ تر می گردد، استخوان های جمجمه هم باید بازتر شوند.

در صورتی که استخوان ها به طور غیرطبیعی و در زمان نامناسب به هم بپیوندند، رشد مغز میسر نخواهد بود و شکل سر غیرعادی می گردد و باید تحت درمان و جراحی قرار گیرد. استخوان ها با جراحی از هم جدا می گردد تا مغز بتواند رشد کند و در اثر رشد سر کودک تغییرات نامناسبی پیدا نکند.

هیدروسفالی یا تجمع آب در سر نوزاد

نوع دیگر ناهنجاری تجمع آب در سر نوزاد است که به آن هیدروسفالی گفته می گردد. در واقع، مایعی که دور مغز است به طور طبیعی فراوری و سپس از مجرای دیگر جذب می گردد. اگر قسمتی از جهت فراوری و یا محل جذب بسته گردد، مایع در آن تجمع پیدا می نماید و سر بچه روز به روز بزرگ تر می گردد.

اگر زود متوجه این حالت شویم، با قرار دادن لوله، این مشکل برطرف شده و انسداد برطرف می گردد. بنابراین سر کودک هم حالت طبیعی پیدا خواهد نمود اما اگر متوجه نشویم، آب اضافی اجازه رشد به مغز نداده و کودک دچار مسائل دیگری می گردد. گاهی به ندرت سر دچار کیست می گردد و این موجب تغییر ظاهری جمجمه می گردد.

برترین شرایط برای خواب نوزاد

بهتر است کودک را عادت دهید به جهات مختلف خوابانده گردد چون استخوان های جمجمه نرم است، به خصوص اگر نوزاد نارس باشد. اگر همواره یک طرف بخوابد، بعد از مدتی عضلات او به همان حالت عادت نموده و حالت شل یا سفت پیدا می نمایند. فشار روی یک نقطه سر کمی استخوان را صاف تر می نماید. خواباندن نوزاد به جهات مختلف خوب است اما اگر والدین فکر نمایند خواباندن به یک جهت سبب برطرف شدن شکل نامناسب سر می گردد و می توانند به سر بچه شکل دهند، این طور نیست و باید بدانند که این یک عقیده غلط است.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4549

به "شکل سر نوزاد مهم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکل سر نوزاد مهم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید