شوک 40 درصدی شیر

به گزارش یزد بلاگ، روز 28 آبانماه محصولات لبنی با قیمت جدید روانه بازار شدند و واکنش به چنین افزایش قیمتی تا چند روز در بین مردم به یکی از سوژه های داغ روز تبدیل شده است. در این میان واکنش به گرانی لبنیات در فضای مجازی بخصوص شبکه های اجتماعی با نقدها تندی از سوی کاربران روبه روست.

شوک 40 درصدی شیر

به گزارش ایران، محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی مدعی است از تیرماه سال گذشته قیمت 10 قلم اصلی محصولات لبنی تا به امروز از سوی کارخانه های فرآورده های لبنی گران نشده بودند و این افزایش قیمت نیز به خاطر گران شدن شیرخامی است که در اختیارشان قرار می گیرد.

وی در این ارتباط عنوان می کند: افزایش قیمت محصولات لبنی تابع تورم در کشور است منتهی دلیل این افزایش قیمت چه بوده، باید گفت کارخانه های تولیدکننده فرآورده های لبنی آخرین حلقه از زنجیره تولید هستند و با توجه با اینکه 65 درصد ضریب قیمت تمام شده محصولات مرتبط به شیرخام است و از طرفی محصولات پتروشیمی، این افزایش قیمت منطقی است.

باید به این نکته مهم اشاره کنم که دامداران ظرف مدت 5 ماه گذشته قیمت شیرخام را 45 درصد افزایش داده اند یعنی قیمت را از 2900 به 4150 تومان رسانده اند و با چنین وضعیتی چاره ای جز افزایش قیمت نداشتیم. البته افزایش قیمت محصولات پتروشیمی که در بسته بندی محصولات ما نقش دارند نیز افزایش چشمگیری داشته و همه این عوامل در افزایش 40 درصدی 10 قلم اصلی محوصلات لبنی همچون شیر کم چرب و پرچرب، ماست ساده، پنیر ساده پاستوریزه و ... نقش مهمی داشته اند.

بنی طبا در ادامه ضمن ناخشنودی از بروز چنین وضعیتی، خاطرنشان می شود: برای ما بسیار ناراحت کننده است که مجبور به افزایش قیمت شده ایم و همانطور که گفتم چاره ای نداشتیم و این صنعت با حداقل حاشیه سود در حال فعالیت است. می دانیم که شاید برخی از مردم با افزایش قیمت، توان خرید نداشته باشند، ولی تامین معشیت مردم به عهده تولید کننده نیست و به عهده نظام سیاست گذاری کشور است و آن ها باید برای کنترل و در دسترس گذاشتن اقلام مورد نیاز مردم تلاش کنند.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی به قیمت جدید محصولات لبنی پرداخت و گفت: براساس توافقات صورت گرفته با سازمان حمایت، قیمت ماست دو و نیم کیلویی دبه پرچرب 24 هزار تومان، دبه کم چرب 21 هزار تومان، شیر نایلونی 5400 تومان، پنیر 400 گرمی کاپ 14 هزار و 500 تومان، شیر بطری کم چرب 7100 تومان، نیم چرب 7500 تومان، سه درصد چربی 8500 تومان، شیر کامل 8600 تومان، قیمت شیر خام درب دامداری 4150 تومان، درصد چربی 60 تومان، قیمت کره حیوانی 100 گرمی 10 هزار تومان خواهد شد. همچنین قیمت ماست کم چرب 900 گرمی 8000 تومان و ماست پرچرب 900 گرمی 9700 تومان مشخص شده است.

افزایش های خودسرانه

باید گفت در حالی که دست اندرکاران صنایع فرآورده های لبنی عنوان می کنند از تیرماه سال گذشته تا به امروز افزایش قیمتی نداشته اند، اما شواهد نشان می دهد بسیاری از شرکت های عضو این انجمن به دلایل مختلف در طول چند ماه گذشته دست به افزایش قیمت 10 تا 20 درصدی زده اند! بررسی ها نشان می دهد قیمت برخی از محصولات لبنی نسبت به سال گذشته تا 80 درصد افزایش قیمت داشته اند.

در این رابطه حسین نعمتی رئیس اتحادیه دامداران با انتقاد به افزایش 40 درصدی محصولات لبنی حتی با وجود گرانی قیمت شیرخام می گوید: با توجه به اینکه حداقل 70 درصد محصولات لبنی را شیرخام تشکیل می دهد، این سوال مطرح است که چرا یک سطل ماست یک کیلویی یا دوغ یک لیتری باید به قیمت های 9 هزار و 5 هزار و 500 تومان در بازار عرضه شود؟

اگر نرخ خرید هر کیلو شیر از دامداران 50 تومان بالا رود، کارخانه های لبنی 500 تومان به قیمت محصولات خود اضافه می کنند که این امر بی انصافی و اجحاف در حق مصرف کننده است.

واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به افزایش قیمت لبنیات

افزایش یکباره قیمت محصولات لبنی با واکنش تند و نقدها فراوان کاربران شبکه ای اجتماعی روبه رو شد. در حالی که مسئولان انجمن فرآورده های لبنی معتقدند از تیرماه سال گذشته قیمت ها افزایش نداشته اند، اما بسیاری از کاربران با رد چنین ادعا هایی عنوان کرده اند شیر و ماست و پنیر ساده از سال گذشته در چند نوبت گران شده است.

محمود با انتشار لیست قیمتی که تیرماه سال گذشته از سوی دبیر ستاد تنظیم بازار منتشر شده بود، چنین می گوید: اگر حرف مسئولان این صنعت ملاک باشد چرا قیمت شیر پرچربی که باید امسال 5 هزار و 300 تومان می بود به قیمت بالای 7 هزار تومان فروخته می شد و الان شده 9 هزار تومان!

مسعود سیدی هم با انتقاد به گرانی لبنیات در توییترش نوشته: شیری که سال گذشته قیمت گذاری شده بود 5300 را از تابستان امسال 7300 می خریدم و الان 9400. مطمئن باشید چند مدت بعد چراغ خاموش قیمت ها را بالا می برند.

سامان هم در این باره نوشته: هیچ نظارتی بر قیمت گذاری و عرضه نیست. شرکت ها هر طور می خواهند قیمت گذاری می کنند از افزایش 20 درصدی گرفته تا 50 -60 درصدی. کسی هم جلوی شان نمی ایستد.

قاسم اموری هم از کوچک تر شدن سبد کالای مردم نوشته است: با این افزایش های پی در پی که عملا هم نظارتی بر آن ها نیست این سفره مردم است که هر روز آب می رود.

داود بهرامی، کاربر دیگری هم در این باره اینگونه نوشته: با این افزایش قیمت شدید شیر و بالطبع لبنیات باید منتظر سونامی پوکی استخوان در سال های آینده باشیم؟

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: فرارو
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2795

به "شوک 40 درصدی شیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوک 40 درصدی شیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید