سرمای ناگهانی و خطر گازگرفتگی با نصب نامناسب وسایل گرمایشی

به گزارش یزد بلاگ، خبرنگاران/زنجان مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان گفت: انتشار گاز مونوکسید کربن به خاطر بی دقتی از وسایل گازسوز عامل مرگ افراد زیادی می گردد.

سرمای ناگهانی و خطر گازگرفتگی با نصب نامناسب وسایل گرمایشی

نادر رابطی در گفت وگو با خبرنگاران، با تاکید بر ضرورت استفاده صحیح از وسایل گرمایشی استاندارد، اظهار کرد: استفاده نادرست از وسایل گرمازا و هم استفاده از وسایل غیراستاندارد، باعث بروز مسمومیت با گاز مونوکسید کربن می گردد که خسارت جبران ناپذیر از دست دادن عزیزان را در پی دارد.

وی با بیان اینکه با رعایت ساده ترین راهکارها می توان از گازگرفتگی جلوگیری کرد، اضافه کرد: توجه نکردن کافی به نصب صحیح وسایل گازسوز و مطمئن نشدن از باز بودن راستا دودکش ها، استفاده نکردن از کلاهک H برای دودکش ها، استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد، توجه نکردن به تهویه مناسب هوا و تامین اکسیژن مورد احتیاج وسایل گازسوز با درزبندی همه منافذ در ساختمان های فاقد سیستم گرمایشی مرکزی، از مهم ترین عوامل بروز حوادث گازگرفتگی است.

این مسئول، استفاده از شیلنگ و بست استاندارد و هم استفاده از وسایل غیرگرمایشی همانند اجاق گاز برای گرمایش را از دیگر عوامل مهم در بروز این حوادث اسم کرد و گفت: انتشار گاز سمی مونوکسید کربن در فضای مسکونی و غیرمسکونی مهم ترین عامل منجر به مرگ خاموش است که به علت استفاده نادرست از دودکش وسایل گازسوز یا نداشتن دودکش اتفاق می افتد.

رابطی توضیح داد: انتشار گاز سمی مونوکسید کربن علائم خاص وآشکاری ندارد و بیشتر حوادث و مرگ و میرها بر اثر استنشاق آن صورت می گیرد. چنانچه فردی به مدت طولانی گاز مونوکسید کربن استنشاق کند، دچار کاهش سطح هوشیاری، اغما و متاسفانه مرگ خواهد شد. از آنجایی که این گاز رنگ، طعم و بو ندارد، ممکن است به صورت ناگهانی به فرد آسیب برساند که هنگام وقوع حادثه باید خود رابه هوای تازه رساند.

مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان با اشاره به بعضی راهکارهای جلوگیری از گاز گرفتگی، یادآور شد: هرگز نباید با وسایل اشتعال زا در محیط های بسته کار کرد و مشترکان این شرکت به هیچ وجه راه ورود جریان هوا به بخاری یا شومینه را مسدود ننموده و در صورت استفاده از بخاری برقی، حتما از وجود فضای کافی برای تهویه هوا اطمینان حاصل نمایند و اگر هر کدام از وسایل یا تجهیزات به درستی کار نمی کند؛ فورا استفاده از آن را متوقف نموده و برای تعمیر یا تعویض آن ها اقدام کنید.

وی تاکید نمود: به یاری یک متخصص مجاز در این حوزه، شومینه، دودکش ها و حتی بخاری برقی را به صورت سالیانه بازدید و آنالیز کنید و این اطمینان را حاصل کنید که هواکش ها و دودکش ها خالی از هرگونه دوده و رسوبات گچ مانند باشد. همه وسایل گازسوز موجود در خانه باید دودکش مجزا و مخصوص خود را داشته و همه طول راستا دودکش باید آنالیز شده تا در صورت مشاهده نشتی، از خطرات احتمالی پیشگیری به عمل آید.

رابطی با بیان اینکه لوله دودکش وسایل گازسوز زمانی که این وسایل روشن است، باید داغ باشد، ادامه داد: با لمس دودکش از گرم بودن آن اطمینان حاصل کنید و در صورت سرد بودن دودکش فورا برای خاموش کردن وسیله اقدام نموده و دودکش را دوباره به صورت صحیح نصب کنید؛ به طوری که دودکش بخاری گازی باید به صورت قائم از پشت بخاری و به صورت عمودی از اتاق گردد، بر روی پشت حتما باید از لوله های H شکل استفاده کرد و این دودکش باید نسبت به سطح پشت بام حداقل 70 سانتی متر بالاتر نصب شده باشد.

این مسئول اعلام کرد: هیچ گاه لوله بخاری گازی را درون آب قرار ندهید، هیچ گاه آب گرم کن دیواری یا بشکه ای را در حمام نصب نکنید، هیچ گاه اجاق گاز روشن را برای مدت طولانی بدون مصرف رها نکنید، رنگ شعله وسایل گازسوز باید آبی باشد، اگر رنگ شعله قرمز یا نارنجی گردد، قطعا با کمبود اکسیژن و سوختن ناقص گاز روبرو هستید، هر یک از وسایل گازسوز باید شیلنگ گاز مجزایی داشته باشد و در راستا شیلنگ انشعاباتی به سایر وسایل داده نگردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4578

به "سرمای ناگهانی و خطر گازگرفتگی با نصب نامناسب وسایل گرمایشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمای ناگهانی و خطر گازگرفتگی با نصب نامناسب وسایل گرمایشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید