راهنمای کامل پرورش و نگهداری گیاه دیفن باخیا در خانه

به گزارش یزد بلاگ، دیفن باخیا با برگ های بیضی شکل و نوک تیز یکی از زیباترین و محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است. دیفن باخیا انواع مختلفی دارد و برگ های آن با ترکیبی از رنگ های سبز و کرم و سفید، زیبایی خاصی به محیط زندگی می دهند. اگر دوست دارید یک گیاه آپارتمانی نسبتا بزرگ در خانه نگهداری کنید دیفن باخیا بهترین انتخاب است. برای آشنایی بیشتر با این گیاه آپارتمانی و روش نگهداری از آن، در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید.

راهنمای کامل پرورش و نگهداری گیاه دیفن باخیا در خانه

آشنایی با گیاه دیفن باخیا

دیفن باخیا یکی از انواع گیاهان آپارتمانی تقریبا بزرگ است. این گیاه اگر به خوبی رشد کرده باشد ارتفاع آن به 3 متر می رسد و طول برگ های آن حتی تا 50 سانتی متر هم می رسد. اما اگر در خانه به نام گیاه آپارتمانی نگهداری شود معمولا به ندرت به این اندازه می رسد. در خانه ارتفاع دیفن باخیا بین 1 تا 1/5 متر می شود.

دیفن باخیا گیاهی است که رشد سریعی دارد. در فاصله یک سال بعد از اینکه قلمه ریشه زده آن را بکارید، ارتفاع آن به 60 سانتی متر می رسد. البته این در صورتی است که گیاه نور کافی دریافت کرده باشد.

دیفن باخیا انواع مختلفی دارد و گیاهی چند ساله است. برخی از انواع آن که به نام گیاه آپارتمانی نگهداری می شوند، نام های مجزا هم دارند ولی در مجموع با نام دیفن باخیا شناخته می شوند و شرایط نگهداری از آن ها مشابه هم است. جویدن برگ این گیاه باعث واکنش آلرژیک شدید مثل تورم زبان و ناتوانی در صحبت کردن می شود.

جدول اطلاعات کلی در مورد دیفن باخیا

نام علمیDieffenbachia spp
نام رایجدیفن باخیا
نوع گیاه علفی چند ساله (معمولاً به نام گیاه آپارتمانی نگهداری می شود)
اندازهارتفاع 1 تا 3 متر، عرض 60 تا 100 سانتی متر
قرار گرفتن در معرض آفتاب نیمه سایه یا نور زیاد و غیرمستقیم
نوع خاک خاک گلدان با زهکشی مناسب
pH خاک 6/1 تا 6/5 (کمی اسیدی)
رنگ گل سفید
منطقه بومیکارائیب، آمریکای جنوبی
مسموم کنندگیبسیار مسموم کننده برای انسان و حیوان

نگهداری از دیفن باخیا در خانه راحت است اما برای اینکه بهترین نتیجه را از رشد این گیاه بگیرید باید آن را در نور کافی، رطوبت نسبتا بالا و آب دهی مناسب و کافی نگهداری کنید.

این گیاه در نور غیرمستقیم آفتاب و در فضای پرنور بهترین رشد را دارد. این گیاه را باید در گلدانی که زهکشی مناسبی دارد و دارای اندازه قابل توجهی پیت ماس و کود مناسب است بکارید. دیفن باخیا به نام یک گیاه استوایی، رطوبت زیاد را دوست دارد. یکی از روش هایی که برای تأمین رطوبت گلدان ها می توانید از آن استفاده کنید این است که یک سینی حاوی شن در کنار گلدان بگذارید و آن را از آب پر کنید. در ماه های سرد و خشک زمستان می توانید برای تأمین رطوبت مورد نیاز گیاه، برگ های آن را غبارپاشی کنید.

مثل سایر گیاهان آپارتمانی، آب دادن بیش ازاندازه به این گیاه یکی از مسائل رایجی است که دیفن باخیا را از بین می برد. قبل از اینکه گلدان را دوباره آبکمک کنید صبر کنید تا چند سانتی متر از لایه بالایی خاک، خشک شود. به مرور زمان که گیاه رشد می کند، برخی از برگ های پایین آن زرد یا خشک می شوند. می توانید این برگ ها را جدا کنید تا گلدان همیشه ظاهر زیبایی داشته باشد.

دیفن باخیا معمولا گیاه کم دردسری است و زیاد با مشکل روبرو نمی شود. اما احتمال مبتلا شدن به برخی آفت های گیاهان خانگی مثلا کنه تارعنکبوتی وجود دارد. به جای آفت کش ها برای نجات دیفن باخیا از روغن های مخصوص دفع آفات استفاده کنید.

شرایط نگهداری از دیفن باخیا

دیفن باخیا یک گیاه آپارتمانی نسبتا مقاوم است. اگر بتوانید شرایط نگهداری از آن را فراهم کنید، با ظاهر زیبایی که دارد می تواند جذابیتی خیره کننده به خانه شما بدهد. اگر بتوانید از آن به خوبی نگهداری کنید، حسابی بزرگ می شود و حس و حال خاصی به دکوراسیون خانه می دهد. دیفن باخیا را در شرایط زیر نگهداری کنید:

نور

دیفن باخیا یکی از گیاهان رایج و محبوب آپارتمانی است چون معمولا شرایط نوری مختلف را تحمل می کند یعنی می توانید آن را در جایی که سایه است قرار دهید. اما در ماه های زمستانی این گیاه به اندازه نور زیادی نیاز دارد. در فصل رشد گیاه، دیفن باخیا ترجیح می دهد که در فضایی با نور غیرمستقیم قرار بگیرد. این گیاه معمولا به سمت نور رشد می کند به همین دلیل اگر آن را در جایی نگهداری می کنید که قسمتی از آن بیشتر نور می گیرد، مرتب باید گیاه را بچرخانید تا در تمام جهت ها رشد کند.

خاک

خاک گلدانی که دیفن باخیا در آن نگهداری می کنید باید زهکشی سریعی داشته باشد. خاک های مخصوص گلدان با مخلوطی از کودهای گیاهان آپارتمانی برای این گیاه مناسب است. مطمئن شوید که زهکشی گلدان به درستی اجرا شده است تا ریشه ها دچار آسیب و پوسیدگی نشوند. ریشه این گیاه هرگز نباید در آب بماند.

آب

در فصل رشد، این گیاه باید مرتب آبکمک شود و دوست ندارد که خشک بماند. برای یک دیفن باخیای بزرگ شاید لازم باشد که دو بار در هفته آن را آب بدهید. اما در فصل زمستان اندازه نیاز این گیاه به آب کمتر می شود و می توانید تعداد دفعات آب دادن به آن را کاهش دهید. از قلم نیاندازید که این گیاه رطوبت دوست است اما نباید در آب دادن به آن زیاده روی کنید. آب دادن زیاد باعث پوسیدن ریشه ها می شود. قبل از اینکه به دیفن باخیا آب دهید بررسی کنید که چند سانتی متر از بالای خاک، کاملا خشک شده باشد.

دمای هوا و رطوبت

این گیاه مخصوص منطقه ها گرم و استوایی است به همین دلیل هوای نسبتا گرم را دوست دارد. بهترین بازه دمایی برای نگهداری این گیاه 18 تا 24 درجه سانتیگراد است. اگر دمای هوا کمتر از 18 درجه شود یا گیاه در معرض باد سرد قرار بگیرد، برگ های قسمت های پایینی گیاه می ریزد و ظاهری شبیه نخل پیدا می کند.

کود

برای اینکه بهترین نتیجه را از پرورش این گیاه آپارتمانی زیبا بگیرید هر 4 تا 6 هفته، اندازهی کود ملایم و مناسب گیاهان آپارتمانی پای آن بریزید. برخی ترجیح می دهند در هر بار آبکمک، از اندازه کمی کودهای ضعیف و رقیق شده استفاده کنند.

انواع دیفن باخیا

دیفن باخیا انواع گوناگونی دارد ولی فقط چند مدل آن به نام گیاه آپارتمانی به فروش می رسد. در ادامه این چند مدل رایج را معرفی می کنیم:

D. seguine

این مدل رایج ترین نوع دیفن باخیا و بومی برزیل است. این گیاه برگ های بزرگ و بیضی شکل با حاشیه سبز دارد و لکه های زردرنگ یا کرم رنگ روی برگ ها دیده می شود. ارتفاع این نوع دیفن باخیا به 3 متر هم می رسد.

D. maculata

این گیاه برگ هایی بزرگ و 20 سانتی متری دارد. برگ های آن کاملا زرد است و لکه هایی به رنگ عاج دارد. برخی مدل های آن دارای برگ های ضخیم تر و رنگ سفید است. مدل کامیل دارای برگ های زرد کم رنگ با حاشیه سفید است که ارتفاع آن به یک متر می رسد. اگر دوست دارید گیاهی با رنگ متفاوت، غیر از سبز داشته باشید می توانید این مدل های دیفن باخیا را تهیه کنید.

D. amoena

این مدل هم برگ های بزرگی دارد که طول آن به 50 سانتی متر می رسد. ارتفاع خود گیاه هم تا دو متر افزایش پیدا می کند.

تکثیر دیفن باخیا

کسانی که گل های آپارتمانی نگه می دارند دوست دارند که گیاهان خود را تکثیر کنند و به دوستان و عزیزان خود هدیه دهند. برای تکثیر دیفن باخیا هم سه روش راحت وجود دارد.

  • زمانی که گلدان گیاه را عوض می کنید می توانید قسمتی از ریشه گیاه را تقسیم کنید و در گلدان دیگر بکارید. اگر قصد دارید با این روش گیاه را تکثیر کنید، مراقب باشید که باعث آسیب رسیدن به سیستم ریشه گیاه اصلی نشوید. برای این کار از ابزارهای کاملا استریل و تمیز استفاده کنید تا باعث انتقال بیماری ها و آفت ها بین گیاهان مختلف نشوید.
  • در گیاهان قدیمی تر که ساقه های بلند و چوبی دارند، می توانید قسمت بالایی ساقه های گیاه را قطع کنید و آن را همراه با هورمون ریشه زایی در یک گلدان نو بکارید. برگ های نو از کنار ساقه کم کم شروع به رشد کردن می کنند. بعد از اینکه برگ های نو ظاهر شدند، برگ های قدیمی تر را ببرید.
  • قسمتی از ساقه را هم می توانید ببرید و به شکل عمودی در گلدان مرطوب قرار دهید. این ساقه به مرور ریشه می زند و می توانید آن را در گلدان دیگر بکارید. به مرور زمان برگ هایی روی این ساقه رشد می کنند.

تعویض گلدان دیفن باخیا

برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، هر سال گلدان دیفن باخیا را عوض کنید. برای این منظور، گیاه را از گلدان خارج کنید و خاک های قدیمی را از آن جدا کنید. سپس گیاه را در یک گلدان بزرگ تر با خاک و کود تازه بکارید. قبل از تعویض گلدان ممکن است نشانه هایی از استرس را در گیاه مشاهده کنید. مثلا ریشه ها از سطح خاک بیرون می زنند یا برگ ها می ریزند. اگر این نشانه ها را مشاهده کردید، وقت تعویض گلدان است. بعد از تعویض گلدان دیفن باخیا، به گیاه مدتی زمان بدهید تا با شرایط نو وفق پیدا کند. برای اینکه دست شما با شیره گیاه تماس پیدا نکند، موقع کار از دستکش استفاده کنید.

هشدار درباره دیفن باخیا

دیفن باخیا در دسته گیاهان سمی قرار می گیرد. شیره این گیاه مسموم کننده است و اگر آن را بجوید باعث تورم زبان و ایجاد مشکل در حرف زدن می شود. به همین دلیل دیفن باخیا را باید از دسترس بچه ها و حیوانات خانگی دور نگه دارید. بعد از هر بار هرس کردن گیاه، دست های خود را به خوبی بشویید.

سوالات رایج درباره دیفن باخیا

اگر در خانه دیفن باخیا دارید ممکن است سوالات زیر برای شما پیش آمده باشد:

چرا برگ گیاه می ریزد؟

ریختن بیش از اندازه برگ های گیاه نشانه این است که به اندازه کافی به آن آب نمی دهید. سطح خاک گلدان را لمس کنید و اگر خشک است، وقت آبکمک گیاه فرا رسیده است. اگر سطح خاک گلدان مرطوب است و باز هم برگ های گیاه می ریزند، این بار مشکل از زیاد آب دادن به گیاه است. مسائل دیگری مثل دریافت نکردن نور کافی یا سر شدن هوا هم می تواند باعث ریزش برگ های گیاه شود.

چرا نوک برگ های گیاه قهوه ای می شود؟

قهوه ای شدن نوک برگ های دیفن باخیا ممکن است به خاطر بی نظمی در آب دادن به آن باشد. حتما مرتب به گیاه آب بدهید. اندازه آب دهی به گیاه بسیار مهم است. چون آب دادن زیاد و آب دادن کم، هر دو باعث ریزش برگ گیاه می شوند. اما زمانی که اندازه آب مورد نیاز گیاه دستتان آمد، باید نظم و ترتیب در آب دادن به گلدان را رعایت کنید.

خاک گلدان نباید برای مدت طولانی خشک بماند. نوک های قهوه ای شده ی برگ گیاه را می توانید به آرامی با قیچی ظریف ببرید.

چه کار کنم تا گیاهم یکنواخت رشد کند و پرپشت شود؟

دیفن باخیا در مدت بسیار کوتاه رشد زیادی خواهد داشت و برگ زیادی تولید می کند. از آنجا که برگ های این گیاه به سمت نور تمایل پیدا می کنند، باید مرتب گلدان را بچرخانید تا از همه جهت ها نور بگیرد. به این ترتیب گیاه شما ظاهری یکنواخت و مرتب خواهد داشت و برگ های یک طرف آن بیشتر از طرف دیگر نمی شود.

برای اینکه گیاه پرپشتی داشته باشید باید گاهی اوقات به آن کود بدهید. هرس کردن گیاه هم کمک می کند که گلدان شما ظاهر زیباتری پیدا کند. اگر فکر می کنید بخشی از گلدان، بیش از اندازه پرپشت شده و برگ های زیادی دارد، تعدادی از برگ های آن را هرس کنید. موقع هرس کردن گیاه حتما از دستکش استفاده کنید یا بلافاصله بعد از اتمام کار، حتما دست های خود را با آب وصابون بشویید. شیره این گیاه نباید با چشم یا دهان شما تماس پیدا کند.

چند وقت یک بار باید به گیاه کود بدهم؟

معمولا بهترین زمان برای کود دادن به گیاهان آپارتمانی از بهار تا پاییز است. کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی را باید مطابق با دستور مصرف آن ها استفاده کنید. چون غلظت و کارایی هرکدام، فرق دارد. گاهی لازم است برخی از کودها را رقیق کنید.

آیا دیفن باخیا گل می دهد؟

گیاه دیفن باخیا گل می دهد ولی این گل عطر و بوی خاصی ندارد. گل آن شبیه گل شیپوری است اما اگر به شکل گیاه آپارتمانی نگهداری شود، گل دادن به ندرت اتفاق می افتد. بعد از گل دادن، قسمت میانی ساقه می میرد ولی انشعابات کناری آن به رشد کردن ادامه می دهد. از این انشعابات کناری می توانید برای تکثیر گیاه استفاده کنید.

منبع: Greeneryunlimited, Thespruce

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4364

به "راهنمای کامل پرورش و نگهداری گیاه دیفن باخیا در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل پرورش و نگهداری گیاه دیفن باخیا در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید