رابطه جراحی کاهش وزن با صرع چیست؟

به گزارش یزد بلاگ، جراحی کاهش وزن می تواند زندگی و سلامت فرد را تغییر دهد، اما تحقیقات نو هشدار می دهد که ممکن است خطر ابتلا به صرع را نیز به همراه داشته باشد.

رابطه جراحی کاهش وزن با صرع چیست؟

محققان مشاهده کردند خطر ابتلاء به صرع در افرادی که جراحی کاهش وزن را انجام داده بودند در مقایسه با افرادی که جراحی نکرده بودند، 45 درصد افزایش داشته است.

علاوه بر این، محققان کانادایی گزارش دادند افرادی که پس از جراحی کاهش وزن دچار سکته مغزی شدند، 14 برابر بیشتر از افرادی که سکته مغزی نکرده بودند، در معرض ابتلاء به صرع بودند.

دکتر خورخه بورنئو، سرپرست تیم تحقیق و استاد نورولوژی در دانشگاه وسترن لندن کانادا، گفت: بیمارانی که در پی جراحی کاهش وزن هستند، باید از مزایا و خطرات جراحی چاقی آگاه باشند. توجه به این نکته مهم است که اگرچه خطر بروز صرع بعد از جراحی افزایش می یابد، اما هنوز بسیار کم است.

بورنئو گفت: ریسک مطلق کم است. ما تخمین زدیم که در طول سه سال مطالعه، 16 مورد در هر 100 هزار بیمار باشد.

به گفته بورنئو: تعیین نیست که چرا جراحی چاقی با افزایش خطر ابتلاء به صرع مرتبط است.

وی اضافه کرد: مکانیسم ناشناخته است، اما مکانیسم های احتمالی ممکن است شامل کمبود های تغذیه ای و قرار گرفتن در معرض بیهوشی عمومی باشد.

برای این مطالعه، تیم تحقیق اطلاعاتی را در خصوص حدود 17 هزار نفر که طی شش سال جراحی چاقی انجام داده بودند، جمع آوری کرد. آن ها این بیماران را با بیش از 622 هزار بیمار چاق که این عمل را انجام نداده بودند مقایسه کردند. شرکت نمایندگان حداقل به مدت سه سال تحت نظر بودند.

محققان دریافتند در این مدت، 73 نفر از کسانی که جراحی چاقی انجام داده بودند (0.4 درصد) به صرع مبتلا شدند، در حالی که 1260 نفر که این عمل را انجام ندادند (0.2 درصد) مبتلا به صرع شده بودند.

محققان دریافتند که خطر ابتلاء به صرع بدون توجه به نوع جراحی کاهش وزن که بیمار انجام داده است، یکسان است.

به گفته محققان، جراحی کاهش وزن می تواند منجر به ناهنجاری های الکترولیت، کمبود مواد معدنی گردد که ممکن است یک عامل تأثیرگذار در ابتلاء به صرع باشد.

کمبود ویتامین های گروه B مانند ویتامین B 12، B 1 (تیامین) و B 6 می تواند باعث ناهنجاری های عصبی گردد و ممکن است یکی از چندین مکانیسم احتمالی پشت این ارتباط باشد.

جراحی کاهش وزن می تواند منجر به بهبود قابل توجهی در سلامت افراد گردد. بعلاوه می تواند منجر به بهبود قابل توجه کیفیت زندگی و کاهش خطر مرگ ناشی از مسائل سلامتی نظیر دیابت و فشارخون بالا گردد.

محققان تاکید می نمایند: در صورت داشتن سابقه تشنج یا صرع در دوران کودکی، برای بیماران مهم است که در خصوص این ارتباط بالقوه بدانند، زیرا ممکن است پس از جراحی چاقی بیشتر در معرض تشنج باشند. اما در عین حال، تا زمانی که مطالعات بیشتری برای تأیید این یافته ها و آنالیز مکانیسم های احتمالی پشت این ارتباط انجام گردد، به بیماران توصیه می کنم در صورت ابتلاء به چاقی بیمارگونه همچنان در پی جراحی چاقی باشند.

خبرنگاران علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 مهر 1401 بروزرسانی: 9 مهر 1401 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4891

به "رابطه جراحی کاهش وزن با صرع چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه جراحی کاهش وزن با صرع چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید