خشک کن انجمادی به یاری صنایع غذایی و دارویی آمد

به گزارش یزد بلاگ، خشک کن انجمادی ساخت داخل که قابلیت پایین آوردن دما تا منفی 90 درجه را دارد، به یاری صنایع غذایی و دارویی آمد.

خشک کن انجمادی به یاری صنایع غذایی و دارویی آمد

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی خوش فطرت مدیرعامل شرکت زیست فرآیند تجهیز سهند با اشاره به فراوری این محصول ایران ساخت گفت: انجماد و خشک کردن درخلا، فناوری پیشرفته ای است که در مقایسه با روش خشک کردن معمولی مواد غذایی منجمد فراوری شده به وسیله لیوفیلیزر تضمین کیفیت طولانی مدت دارد.

روشی نوآورانه برای حفظ کیفیت مواد

خشک کردن انجمادی به صورت کلی فرآیندی است که در طی آن ماده ای را منجمد می نمایند و سپس با کاهش فشار سامانه، آب منجمد درون ماده مورد نظر را به طور مستقیم به بخار تبدیل می نمایند. از این فرآیند برای افزایش مدت نگه داری مواد غذایی و دارویی و هم چنین آسان کردن حمل و نقل آن ها بهره می برند.

در خشک کردن انجمادی دمای محصول را طی فرآیند به مقدار کافی کم نگه می دارد تا از تغییر در ظاهر و ویژگی های محصول خشک جلوگیری کند. خشک کردن انجمادی یک روش عالی برای حفظ کیفیت طیف گسترده ای از مواد حساس به گرما است، مانند پروتئین، میکروب، داروها، بافت ها و پلاسما به علت کم بودن درجه حرارت استفاده شده در فرآوری، محصولی با کیفیت بالا فراوری می گردد.

خشک کردن انجمادی، از بین بردن یخ یا سایر حلال های یخ زده از یک ماده به وسیله فرآیند تصعید و حذف مولکول های آب محدود به وسیله فرآیند دفع است. فرآیند حذف آب معمولا برای حفظ مواد قابل خراب شدن، طولانی کردن ماندگاری آن یا آسان کردن حمل و نقل مواد استفاده می گردد.

دستگاه خشک کن های انجمادی و پرس فریزر از روش های مختلفی برای انجماد محصول استفاده می نمایند. انجماد را می توان در فریزر، فریزر پوسته یا روی یک قفسه در خشک کن انجمادی انجام داد. خشک کن انجمادی مواد را در زیر نقطه سه گانه خود خنک می نماید تا اطمینان حاصل کند که تصعید به جای ذوب شدن اتفاق می افتد. خشک کن انجمادی، فرم فیزیکی مواد را حفظ می نماید.

این دستگاه، به راحتی بلورهای بزرگ یخ را خشک می نماید که با انجماد آهسته یا حرارت می توانند فراوری شوند. با این حال، با مواد بیولوژیکی، هنگامی که کریستال های خیلی بزرگ فراوری شوند، ممکن است دیواره های سلولی را بشنمایند و این منجر به فراوری محصول کمتر از ایده آل می گردد.

خشک کردن انجمادی در دمای منفی 90 درجه

برای جلوگیری از این امر، انجماد به سرعت انجام می گردد. برای موادی که رسوب می نمایند می توان از آنیل سازی استفاده کرد. فرآیند خشک کردن انجمادی شامل انجماد سریع و سپس بالا بردن دمای محصول است تا رشد کریستال ها امکان پذیر گردد.

این مدیر حوزه دانش بنیان با اشاره به این که دستگاه خشک کن انجمادی فراوری شده در شرکت زیست فرآیند تجهیز سهند یک دوم نمونه خارجی قیمت دارد، گفت: خشک کن انجمادی ساخت داخل تا دمای منفی 90 درجه می تواند عملیات انجماد را انجام دهد که چنین عملی برای نخستین بار در کشور طراحی شده است و به واسطه ساخت این دستگاه حدود 10 فرصت شغلی نیز ایجاد شده است.

نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایرا ن ساخت 23 آذرماه امسال در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران افتتاح شد و تا 26 آذرماه امسال به صورت حضوری میزبان شرکت نمایندگان بود و در طول سال به صورت مجازی ادامه خواهد داشت.

فراورینمایندگان، بیش از 9هزار محصول فناورانه در حوزه خدمات، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت را در قالب این نمایشگاه، ارائه می دهند که جزئیات این محصولات و شرکت ها در وب سایت نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت به نشانی https://iranlabexpo.ir قابل مشاهده است. در این برنامه حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بخشی از هزینه خرید مراکز علمی و پژوهشی دولتی را براساس سطح بندی تجهیزات در نمایشگاه پرداخت می نماید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 فروردین 1401 بروزرسانی: 2 فروردین 1401 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4742

به "خشک کن انجمادی به یاری صنایع غذایی و دارویی آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشک کن انجمادی به یاری صنایع غذایی و دارویی آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید