توربولانس یا چاله هوایی چیست؟

به گزارش یزد بلاگ، اگر تا به حال با هواپیما سفر نموده باشید، بدون تردید تکان خوردن هواپیما را در طول پرواز تجربه نموده اید؛ این شرایط ممکن است باعث ترس مسافران گردد، ولی برای کادر پرواز کاملا عادی است.

توربولانس یا چاله هوایی چیست؟

اغلب کسانی که دائم در حال پرواز هستند و سفر هوایی را تجربه می نمایند، با چنین شرایطی روبه رو شده اند که خلبان یا مهمانداران در طول پرواز از مسافران می خواهند فورا به جایگاه خود بازگشته و کمربندها را در حالت بسته نگه دارند.

در چنین شرایطی تکان های ناگهانی هواپیما علاوه بر ترس و وحشت، ممکن است باعث وارد شدن آسیب های جدی به افرادی گردد که در موقعیت امن و ثابتی قرار ندارند.

ولی سوال های متعددی در این رابطه مطرح می گردد؛ برای مثال، دلیل اصلی این تکان ها چیست؟ آیا همواره می توان به راحتی این تکان ها را با رعایت اصول ایمنی سپری کرد؟ آیا در این شرایط آسیب یا خطر جدی هواپیما و جان مسافران را تهدید نمی نماید؟

توربولانس چیست و چگونه ایجاد می گردد؟

توربولانس که چاله هوایی نیز نامیده می گردد، جریان شدید هوا به سمت پایین در هنگام پرواز هواپیما است. به عبارت دیگر، توربولانس دست اندازی است که وقتی هواپیما با آن برخورد می نماید، دچار تکان های شدید می گردد. توربولانس برخلاف تصور عموم از خطرناک بودن آن، خطری جدی را متوجه پرواز و مسافران نمی نماید.

در واقع، توربولانس نوعی آشفتگی در شرایط هوا است که ممکن است به دلیل سرعت یا شدت باد، جریان ناشی از رعد و برق به سمت بالا یا پایین، نزدیکی به قله کوه ها، جریان های حرارتی و... ایجاد گردد. چاله هوایی مانند طوفانی ناگهانی یا دست اندازی است که حین سفر با خودرو باعث غافلگیری مسافران می گردد و تنها راه حل عبور از آن است.

آیا توربولانس خطرناک است و باعث سقوط هواپیما می گردد؟

توربولانس ها یکی از عوامل شایع در همه پروازها هستند و با وجود ترس و ناراحتی که برای مسافران ایجاد می نمایند، کاملا بی خطر هستند و حتی در شدیدترین حالت نیز باعث سقوط هواپیما نمی شوند؛ زیرا هواپیماها به گونه ای طراحی شده اند که در برابر فشارهای بالا مقاومت دارند، به طوری که تکان های شدید نیز تاثیری بر ساختار آن ها ندارند. برای مثال، جریان متلاطمی که بتواند باعث تکان شدید هواپیما و خم شدن بال های آن گردد را حتی بسیاری از خلبانان در دوره کاری خود تجربه نکرده اند.

شاید این سوال مطرح گردد که آیا امکان توربولانس در هوای صاف نیز وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت که بله ممکن است حتی پرواز در هوای کاملا صاف و بدون ابر به دلایلی از جمله سرعت زیاد هواپیما به هنگام تغییر جهت و... ایجاد گردد و این توربولانس خطرناک ترین نوع چاله هوایی محسوب می گردد؛ زیرا سرنشینان هواپیما فرصت کافی برای بازگشت به جایگاه و بستن کمربند را ندارند.

آیا توربولانس قابل پیش بینی است؟

در حالت کلی، چاله هوایی به هیچ عنوان قابل پیش بینی با رادار نیست و کادر پرواز و مسافران را غافلگیر می نماید؛ ولی در بسیاری از موارد خلبان ها با آنالیز گزارش هواشناسی از توربولانس های احتمالی راستا آگاه می شوند و برای کاهش حداکثری این مسئله برترین راستا پروازی را پیش از پرواز انتخاب می نمایند.

بعلاوه، خلبان با روشن کردن علامت بستن کمربند مسافران را از وجود چاله هوایی آگاه می نماید.

دلیل افزایش توربولانس ها چیست؟

طبق آخرین دستاوردهای دانشمندان دلیل افزایش توربولانس در سال های اخیر مربوط به گرمایش جهانی است.

به هنگام وقوع توربولانس در پرواز چه باید کرد؟

برترین راه حل برای پیشگیری از آسیب به هنگام توربولانس توجه بستن کمربند ایمنی است و رعایت این مورد تا زمان روشن بودن چراغ هشدار است. در خصوص بچه ها نیز برترین راه حل استفاده از جایگاه مخصوص بچه ها و نوزادان (جایگاه خودرو) یا کمربند مخصوص کودک است.

برای خرید بلیط هواپیما همواره می توانید به وسیله موتور جستجوی پرواز خبرنگاران، بلیط مقرون به صرفه هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر بخرید.

منبع: کجارو / curiosity.com / سفرمی
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4780

به "توربولانس یا چاله هوایی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توربولانس یا چاله هوایی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید