برترین نقاط جهان برای تماشای آسمان شب (قسمت دوم)

به گزارش یزد بلاگ، شهرهای شلوغ و پیشرفته جهان به علت آلودگی های نوری که دارند، جای خوبی برای لذت بردن از زیبایی های آسمان شب نیستند. اگر به ستاره شناسی و رصد آسمان شب علاقه دارید باید به مکان هایی سفر کنید که کمترین آلودگی نوری و تاریک ترین آسمان ها را دارند. در ادامه فهرستی از برترین نقاط جهان برای تماشای آسمان شب را معرفی می کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

برترین نقاط جهان برای تماشای آسمان شب (قسمت دوم)

در قسمت قبلی مقاله با تعدادی از برترین منطقه ها دنیا برای رصد ستارگان و شفق های قطبی آشنا شدیم. این منطقه ها به علت قرار گرفتن در محیط های فاقد آلودگی نوری و داشتن آسمانی تاریک، برترین جا برای لذت بردن از شگفتگی های آسمان و کهکشان ها هستند. در ادامه با چند مکان دیگر که برای رصد ستارگان مناسب است، آشنا می شویم.

کوه آئوراکی (Aoraki)، نیوزیلند

کوه کوک با ارتفاع 3754 متر بلندترین کوه کشور نیوزیلند و نام دیگر آن، آئوراکی است. این کوه علاوه بر اینکه مکان مناسبی برای رصد ستارگان است، مقصد جهانگردی محبوبی برای کوهنوردان هم محسوب می گردد.

منطقه حفاظت شده آسمان شب Aoroki Mackenzie اولین منطقه حفاظت شده در نیم کره جنوبی و یکی از بزرگ ترین منطقه ها حفاظت شده آسمان شب در دنیا است.

این کوه در پارک ملی کوک قرار گرفته است. این پارک، بیش از 140 قله بالای 2000 متر و 72 یخچال طبیعی دارد که 40 درصد از مساحت 700 کیلومترمربعی آن را می پوشانند.

Glacier Point، پارک ملی یوسیمیتی (Yosemite)

این منطقه که در کوه های سیرا نوادای کالیفرنیا واقع است، معمولا روزها مورد استقبال جهانگردان قرار می گیرد اما از آنجایی که هیچ آلودگی نوری در این منطقه وجود ندارد، شب ها برترین مکان برای تماشای ستارگان است. تورهای متعددی برای رصد ستاگران در فصل تابستان در این منطقه ارائه می شوند.

پارک ملی یوسیمیتی در سال 1890 میلادی، تاسیس شده و نخستین پارک ملی ایالات متحده آمریکا است. این پارک به علت قله های بلند، آبشارها و بیش از 200 گونه گیاهی و جانوری مختلف، منظره های بسیار خارق العاده دارد. این مکان، میراث دنیای یونسکو است. روزانه 15 هزار نفر از پارک ملی یوسیمیتی بازدید می نمایند.

تنریف (Tenerife)، جزایر قناری

جزیره تنریف بزرگ ترین جزیره از هفت جزیره ای است که مجموعه جزایر قناری را تشکیل می دهند. ارتفاع بالا و فاصله از جریان های استوایی باعث شده که این منطقه، تاریک ترین و صاف ترین آسمان را داشته باشد. برای حفاظت از این شرایط مطلوب برای رصد ستارگان، راستاهای هوایی در اطراف این منطقه کنترل می شوند.

هر شش ماه یک بار، فستیوال استارموس (Starmus) در این منطقه برپا می گردد که فستیوالی متشکل از برنامه های علمی، هنری و موسیقی است. در فاصله بین دو جشنواره، جهانگردان می توانند از تورهای بازدید از رصدخانه تید (Teide) استفاده نمایند که از آوریل تا دسامبر فعال است. بعلاوه جهانگردان می توانند با تله کابین، خود را به قله کوه آتشفشانی تید برسانند.

آتشفشان تید مرتفع ترین آتشفشان در اسپانیا و سومین آتشفشان مرتفع در دنیا است. این آتشفشان 3718 متر از سطح دریا و 7500 متر از کف اقیانوس ارتفاع دارد.

نوا اسکوشیا (Nova Scotia)، کانادا

نوا اسکوشیا از استان های کشور کانادا و در ساحل جنوب شرقی این کشور واقع شده است. این منطقه در گذشته محل زندگی قوم Mikmaq بوده که گزارش های آن ها از صورت فلکی ها، تغییر فصول و سایر پدیده های نجومی را شرح می دهد. امروزه یکی از منجمان اهل این منطقه، تورهایی برای جهانگردان برگزار می نماید.

پارک ملی جاسپر (Jasper)، کانادا

راستا زیبای پارک ملی جاسپر در آلبرتای کانادا، از میان جنگل درختان صنوبر و کاج می گذرد و در نهایت به رشته کوه زیبا و باشکوه راکی کانادا می رسد. این منظره ها تماشای، شب ها هم بسیار مجذوب کننده و سحرانگیز است.

جشنواره ای به نام Dark Sky هر سال در این منطقه برگزار می گردد که برنامه های علمی و آموزشی متعددی از جمله پرتاب موشک برای بچه ها و کارگاه های استفاده از تلسکوپ دارد.

پارک ملی جاسپر بزرگترین پارک ملی در رشته کوه راکی کانادا است که 10٬878 کیلومتر مربع وسعت دارد. این پارک در استان آلبرتا، شمال پارک ملی بنف و غرب شهر ادمونتون قرار گرفته است. یخچال های طبیعی از منطقه یخی کلمبیا، چشمه های آب گرم، دریاچه ها، آبشارها و کوه های متعددی در این پارک وجود دارند.

در سال 1984 این پارک در لیست میراث دنیای یونسکو ثبت شده است.

علاوه بر تفریحات و امکانات ستاره شناسی، فعالیت های تفریحی دیگری هم در این منطقه وجود دارد. می توانید در بیش از 100 مکان معین شده برای کمپ، اقامت کنید و چند ساعتی را در دل طبیعت زیبای این منطقه بگذرانید.

منطقه حفاظت شده بین المللی کری (Kerry)

نزدیک به 6هزار سال پیش، ساکنان شبه جزیره Iveragh در ایرلند، از اشکال و سازه های سنگی برای مشخص چرخه های قمری و شمسی استفاده می کردند. این منطقه در حدود 700 کیلومتر مربع وسعت دارد.

پارک جنگلی Galloway، اسکاتلند

در آسمان این پارک جنگلی بیش از 7000 ستاره و سیاره های دوردست با چشم غیرمسلح قابل رصد است. در بخش جنوبی پارک، رصدخانه ای برای منجمان آماتور و حرفه ای وجود دارد. این رصدخانه در سال 2012 افتتاح شده است. این پارک در سال 1947 ساخته شده است و سالانه بیش از 800 هزار جهانگرد از آن بازدید می نمایند.

در این پارک، علاوه بر رصد آسمان شب، فعالیت های تفریحی و ورزشی متعددی از جمله یخ نوردی و صخره نوردی هم وجود دارد. چندین راستا دوچرخه سواری کوهستان هم در این پارک ساخته شده است.

پارک ملی اولورا کاتا جوتا (Uluru-Kata Tjuta)، استرالیا

این منطقه یکی از مقاصد جهانگردی محبوب برای علاقه مندان به نجوم است. بسیاری از منجمان آماتور یا حرفه ای به این منطقه سفر نموده اند یا در لیست مکان های موردعلاقه آن ها برای سفر وجود دارد. زمانی که خورشید غروب می نماید، کهکشان راه شیری با هاله های رنگارنگش به وضوح در آسمان خودنمایی می نماید. در آسمان سحرانگیز این پارک می توانید صورت فلکی چلیپا (صلیب جنوبی) را ببینید. اگر خوش شانس باشید، احتمال تماشا شفق قطبی هم در این منطقه وجود دارد.

پارک ملی اولورا کاتا جوتا در 1431 کیلومتری جنوب داروین و 440 کیلومتری جنوب غرب آلیس اسپرینگز در مرکز استرالیا واقع شده است. این منطقه محل زندگی مردم بومی استرالیا است که در سال 1987 در لیست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسید.

پارک هدلندز (Headlands)، میشیگان

گرچه خود میشیگان مقصد مناسبی برای رصد ستارگان نیست، اما این پارک به همراه سواحل دریاچه میشیگان، آسمانی صاف و تاریک دارند که برترین موقعیت را برای تماشای آسمان شب فراهم می نماید. این پارک 24 ساعت شبانه روز باز است و جهانگردان می توانند از این فرصت عالی برای رصد بارش های شهابی و سایر پدیده های نجومی در تمام طول سال استفاده نمایند.

منبع: کجارو / travelandleisure.com / theculturetrip.com
انتشار: 16 بهمن 1400 بروزرسانی: 16 بهمن 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4693

به "برترین نقاط جهان برای تماشای آسمان شب (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین نقاط جهان برای تماشای آسمان شب (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید