برنامه های موبایلی به تغییر شخصیت یاری می نمایند؟

به گزارش یزد بلاگ، برنامه های تلفن همراه با اهداف مختلفی ساخته شده اند و استفاده های مختلفی از آنها می گردد. محققان به تازگی بر روی امکان تغییر ویژگی های شخصیتی به یاری برنامه های موبایلی تحقیق نموده اند.

برنامه های موبایلی به تغییر شخصیت یاری می نمایند؟

به گزارش خبرنگاران، پنج عظیم به 5 ویژگی مهم در شخصیت هر فرد گفته می گردد که شامل: گگرددگی، وظیفه شناسی، برون گرایی، موافقت و روان رنجوری می گردد.

روان شناسان درمورد ثابت یا قابل تغییر بودن این صفات مدت های طولانی بحث نموده اند. در یک پژوهش علمی به این مسئله پرداخته شد که آیا استفاده روزانه از یک برنامه به مدت سه ماه برای ایجاد تغییرات قابل توجه و ماندگار در شخصیت کافی است یا خیر.

هر یک از شرکت نمایندگان یک ویژگی را انتخاب کردند که می خواستند آن را کم یا زیاد نمایند. به عنوان مثال، یکی از شرکت نمایندگان برون گرایی بیشتر را به عنوان هدفش مشخص می نماید. یعنی می خواهد که اجتماعی تر، پرانرژی تر، پرحرف تر گردد.

این برنامه با نامپیچ Peach (PErsonality coach) مانند دفتر خاطرات و داشبورد کار می نماید. در داشبورد، کاربران می توانند نمایی کلی از پیشرفت در دستیابی به هدف خود را ببینند و نقطۀ موجود و مطلوبشان را تعریف نمایند.

به عنوان مثال، کسی که می خواهد با انضباط بیشتری رفتار کند، ممکن است یک ساعت پس از آمدن از کلاس به خانه مکلف گردد که تکالیف را انجام دهد.

این برنامه هر روز دو اعلان برای کاربر ارسال می نماید تا به آنها یادآوری کند و اگر کاربر پیشرفت کند در داشبورد نشان داده می گردد.

کاربران همچنین می توانند با نوعی مربی دیجیتال، چت باتی که پیچ (Peach) نام دارد، در خصوص فعالیت های روزمره خود صحبت نمایند.

روبات مصاحبه ممکن است بپرسد که برای انجام چه کاری استرس بیشتری دارید؟ همچنین کاربران می توانند با انجام ارزیابی شخصی از پنج ویژگی اصلی خود، دفترچه خاطرات روزانه خود را تکمیل نمایند. به عنوان مثال: امروز چگونه خود را توصیف می کنید؟ خجالتی یا برون گرا.

نتایج یک مطالعه نشان داد که این برنامه در تغییر صفات شخصیتی تأثیر مثبت دارد. این مطالعه با حضور 1523 داوطلب اجرا شده است.

در مقایسه با گروه کنترل، کاربرانی که مداخلات گوشی های هوشمند را دریافت نموده اند تغییرات بیشتری در صفات شخصیتی را نشان می دهند.

به طور کلی، دوستان، اعضای خانواده یا شرکای صمیمی که داوطلبانه در مطالعه شرکت نموده بودند نیز متوجه تغییرات شخصیتی شدند، پیگیری تغییرات گزارش شده توسط خود و ناظر سه ماه پس از انتها مطالعه ادامه داشت.

قابل ذکر است، تغییراتی که ناظران گزارش می کردند فقط در میان کسانی بود که می خواستند یک ویژگی بد را تخفیف دهند چراکه خلاص شدن از شر یک ویژگی بد دشوارتر از تقویت یک ویژگی خوب است.

یکی از ویژگی های خوب این برنامه این است که تفاوت بین وضع موجود و وضع مطلوب را به کاربر نشان می دهد که چقدر با هدفش فاصله دارد.

اگر کاربر به هدف خود نزدیک نگردد، چه به وسیله ارزیابی شخصی و چه به وسیله انجام کارهای هفتگی، یک نماد روی داشبورد او به رنگ زرد (بدون تغییر) یا قرمز (تغییر در جهت مخالف است) چشمک می زند.

دقیقاً مانند دریافت مشاوره، برنامه ها می توانند به افراد پشتیبانی و حمایت بدهند و در مواقع لازم جهت حرکت فرد را گوشزد نمایند.

کسی می خواهد شخصیت خود را تغییر دهد باید از بعضی جنبه های خودش ناراضی باشد. در وهلۀ نهایی این خود فرد است که تغییر می نماید نه اینکه برنامه او را تغییر بدهد.

برنامه تنها تنظیم فرایند تغییر را تسهیل می نماید. پس فردی که از این برنامه استفاده می نماید باید بخواهد که تغییر کند و صادقانه و مصرانه کارش را دنبال کند.

داده های فعلی نشان دادند که حتی دوازده هفته پس از ایجاد تغییرات شخصیتی این تغییرات ابت باقی مانده بودند.

محققان در کوشش هستند تا یک سال بعد از انجام آزمایش نیز پایداری این تغییرات را آنالیز نمایند.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 خرداد 1400 بروزرسانی: 25 خرداد 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3948

به "برنامه های موبایلی به تغییر شخصیت یاری می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه های موبایلی به تغییر شخصیت یاری می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید