استراتژی ظریفِ ظریف برای رسیدن به ریاست جمهوری 1400

به گزارش یزد بلاگ، به نظر می رسد چند غیبت محمدجواد ظریف در جلسات دولت و مجلس با نام انتخابات ریاست جمهوری گره خورده است.

استراتژی ظریفِ ظریف برای رسیدن به ریاست جمهوری 1400

به گزارش، هر چه به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نزدیک تر می شویم، افراد و جریانات سیاسی تغییرات بیشتری در رفتار و تحرکات خود بروز می دهند.

با وجود اینکه هنوز هیچ چیز قطعی نشده است، اما بازار احتمالات و برآورد ها داغ است و گروه های سیاسی سخت به دنبال نامزد مدنظر خود در بین گزینه های موجود هستند و کارشناسان سیاسی هر روز نامی تازه از سبد نفرات و شخصیت های سیاسی جناح های مختلف برای شرکت در ماراتن پاستور بیرون می کشند.

جا به جا شدن ها در پست های سیاسی، تغییر رفتار ها به علت مخالفت با جابه جایی ها یا استعفا ها یا شرایط احزاب و تشکل های مختلف، اتفاقاتی است که شاید با کمی دقت در آن ها بتوانیم به مختصات نامزد های احتمالی شرکت در آخرین انتخابات قرن پی ببریم.

در روزگاری که عملکرد دولت بیش از هر روز دیگری زیر ذره بین است، چشم ها به جناح ها و شخصیت های سیاسی زل زده اند تا شاید فرجی برای حل مسائل باشد و در دولتی که بنا بر نظر کارشناسان نتوانسته است در دو دوره حضور خود عملکرد چشمگیر و قابل قبولی داشته باشد، این روز ها وزیری در خود دارد که شاید فکر دست دریافت دولت بعدی را در سر می پروراند.

چیزی که در روز ها شاید بیشتر از هر روز دیگر در حوالی پاستور به چشم خورد، جلسات بدون وزیر خارجه هیئت دولت بود که شاید ریشه در چند خیابان آن طرف تر در خیابان های سی تیر و امام خمینی (ره) داشته باشد؛ البته ظریف هفته گذشته در جلسه هیئت دولت و دیدار رئیس جمهور کشورمان با وزیر خارجه سوئیس به غیبت خود پایان داد؛ غیبتی که بسیار خبرساز شده بود.

مرد خوش خنده دیپلماسی کشورمان که در روز های نه چندان دور از او به عنوان قهرمان دیپلماسی یاد می شد، این روز ها با فاصله دریافت از هیأت و بدنه دولت و حتی مجلس به یک سوژه تبدیل شده است و همانطور که گفته شد بعد از 27 روز بالاخره در جلسات دولتی ها شرکت کرد؛ او نه تنها در جلسات دولت شرکت نمی کرد، بلکه در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که سه شنبه هفته گذشته برگزار شد هم حضور پیدا نکرد. موضوعاتی که از سوی رسانه ها به عنوان قهر ظریف با دولت نام برده شده بودند که البته با واکنش مسئول دفتر رئیس جمهور هم همراه شد؛ ولی شاید بتوان از آن به عنوان یکی از مراحل آمادگی برای حضور در انتخابات نام برد.

محمدجواد ظریف که اطرافیانش او را شخصیتی فراجناحی خوانده اند، مدتی قبل در گفت وگو با شبکه الفرات گفته بود که قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد، ولی باید در نظر داشت که سیب انتخابات در این مدت چرخ های زیادی خواهد خورد و ورق های زیادی در این بازی بین گروه ها و جریانات رد و بدل خواهد شد؛ هر چند حضور او در کنگره حزب ندای ایرانیان در سال 97 را هم نباید فراموش کرد.

جناح حامیان دولت که این روز ها کار سخت تری برای پیدا کردن نامزد خود برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دارد، بعید نیست با دست خالی، دست کمک به سمت این رجل سیاست خارجی دراز کنند؛ موضوعی که بار ها به آن اشاره کرده اند.

ظریف؛ رئیس جمهور محبوب اصلاح طلبان در انتخابات 1400

احمد شریف دبیرکل حزب همبستگی پیش تر در مصاحبه ای در این خصوص گفته بود: آقای ظریف هم می تواند به عنوان یکی از گزینه ها مورد بررسی قرار بگیرد؛ کاندیدای ما حتما باید این را ابراز کند که نسبت به جریان اصلاحات وفادار است، او نباید خود را فراجناحی بداند، اما از یک جریان انتظار حمایت داشته باشد.

علی صوفی هم مدتی پیش گفته بود: هر چند دیپلمات ها از ورود به جناح بندی های سیاسی منع هستند، ولی گرایش های سیاسی آقای ظریف اصلاح طلبانه محسوب می شود. آقای ظریف با آقای روحانی کاملا فرق دارد؛ چون آقای روحانی پیشینه اصولگرایی دارد؛ اما این ویژگی در کارنامه آقای ظریف دیده نمی شود.

عباس سلیمی نمین هم در این باره می گوید: حتی در بین جریان اصولگرایی هم فعالان سیاسی ظریف را گزینه سرسخت تری برای رقابت با نامزد های احتمالی خود می دانند؛ در بین آقایان محسن هاشمی، اسحاق جهانگیری، علی لاریجانی و محمدجواد ظریف، به نظرم آقای ظریف بیشترین شانس را دارد که از طرف اصلاح طلبان در انتخابات 1400 حمایت شود؛ چون حوزه کاری اش سیاست خارجی بوده و عملکرد دولت در حوزه داخلی، تأثیر منفی زیادی بر دیدگاه عمومی از او بر جای نگذاشت.

این موافقت های ضمنی و تلویحی تنها به شخصیت های حزبی و جناحی منتهی نمی شود و گویا دولتی ها هم از اینکه ظریف را به نبرد پاستور بفرستند ناراضی نیستند؛ موضوعی که مشاور نام آشنای رئیس جمهور هم از آن حمایت کرده و گفته است که دکتر ظریف هم دارای اقبال عمومی است و هم زبان عام و خاص را می داند و اگر بتواند با خود کنار بیاید، می تواند وارد عرصه انتخابات شود.

اما عملکرد دولت در سال های اخیر در همه حوزه ها یکی از دلایلی است که می تواند جایگاه اجتماعی ظریف را تا حد چشمگیری کاهش دهد. برجامی که جز خنده های محمد جواد ظریف در بالکن هتل کوبورگ وین آورده دیگری برای کشور نداشت از دیگر دستاورد های قهرمان دیپلماسی در وزارت خارجه دولت یازدهم و دوازدهم بود و شاید همین برجام اصلی ترین مانع رسیدن ظریف به پاستور باشد.

هر چند هنوز مدت نسبتا زیادی تا انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده باقی مانده است و شرکت کنندگان این دوره از رقابت ها هنوز به قطعیت معین نشده اند، اما با توجه به شواهد موجود، پیش بینی می شود با توجه به عملکرد ضعیف دولت های یازدهم و دوازدهم، اعضای کابینه این دولت ها جایگاه اجتماعی خود در بین مردم را تا حد زیادی از دست داده اند و بر این اساس پیش بینی می شود شاید محمدجواد ظریف قصد دارد که با دور کردن خود از روحانی، خود را از عملکرد دولت در اداره مملکت مبرا کند، تا شاید بتواند عنوان رئیس دولت سیزدهم را به نام خود بزند، شاید دولتی با نام دولت دیپلماسی...

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 آبان 1399 بروزرسانی: 5 آبان 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2210

به "استراتژی ظریفِ ظریف برای رسیدن به ریاست جمهوری 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استراتژی ظریفِ ظریف برای رسیدن به ریاست جمهوری 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید