4 سناریو برای تهاتر نفت با ساخت مسکن

به گزارش یزد بلاگ، به گزارش خبرنگاران، فرهاد بیضایی، کارشناس اقتصاد مسکن درباره تهاتر نفت با مسکن اظهار کرد: چهار حالت در تهاتر نفت با ساخت و ساز قابل تصور است: 1. پیمانکار ارز مورد احتیاج را وارد کشور نموده و در کشور تبدیل به ریال کند؛ اما سؤالی که پیش می آید این است که اگر این امکان وجود دارد، چرا صادرات نفت از این طریق صورت نگیرد تا نه تنها در یک قرارداد اجباری که با اختیار کامل اقدام به توسعه کرد؟

4 سناریو برای تهاتر نفت با ساخت مسکن

کارشناس اقتصادی درباره دومین راستا متصور پیش روی تهاتر نفت با سخت مسکن توضیح داد: 2. پیمانکار، ما به ازای نفت وارداتی خود مصالح ساختمانی وارد کشور کند که ضمن تعطیلی کارخانجات داخلی هزینه ساخت را به دلیل افزایش هزینه حمل و نقل بیشتر خواهد نمود و عقلانی نخواهد بود.

وی اضافه نمود: 3. پیمانکار، کالاهای وارداتی دیگر وارد کشور کند و با تبدیل آن به ریال در کشور امکان تأمین مصالح و ساخت فراهم گردد. این روش علاوه بر افزایش واردات با توجه به حجم نقدینگی ثابت در کشور منابعی جدیدی برای تأمین اقتصادی خلق نخواهد نمود.

بیضاییاضافه نمود: پرده چهارم به این صورت است که پیمانکار همانگونه که نفت دریافت نموده است، با تأمین کنندگان سیمان و فولاد (مثلاً در ترکیه یا چین) تسویه خواهد نمود. به نظر می رسد این روش، گونه دیگری از خروج ارز از کشور خواهد بود و برعکس روش های صادراتی که افراد ضمانت هایی مبنی بر تعهد ورود ارز به کشور دارند در این روش چنین تعهدی نخواهند داشت.

این کارشناس مسکن بیان نمود: اگرچه روش چهارم احتاقتصادی تهاتر نفت با ساخت و ساز، با توجه به سهولت تأمین ارز در کشور مبدأ، از جذابیت نسبی نیز برخوردار خواهد بود، اما مانع پیش روی آن مسائل ناشی از خروج ارز از کشورهایی مانند ترکیه و چین به کشور ثالث دیگر خواهد بود که این روش به خاطر جذابیت هایی که نسبت به روش های دیگر دارد احتمالاً با استقبال بیشتری روبرو می گردد اما به خروج راحت دارایی از کشور منجر خواهد شد.

هیچکدام از 4 سناریو به سود منافع ملی نیست

بیضایی تأکید کرد: به نظر می رسد هیچیک راستاهای فوق نتواند منافع ملی در حوزه اقتصاد را فراهم کند و لازم است نهادهای بالادستی در این حوزه فعال تر وارد شوند تا جلوی خسارت بیشتر به اقتصاد کشور گرفته گردد.

منبع: مهر

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 3 دی 1400 بروزرسانی: 3 دی 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4646

به "4 سناریو برای تهاتر نفت با ساخت مسکن" امتیاز دهید

1 کاربر به "4 سناریو برای تهاتر نفت با ساخت مسکن" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 سناریو برای تهاتر نفت با ساخت مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید