چه طور در فصل سرما از گیاهان مان مراقبت کنیم؟

به گزارش یزد بلاگ، پاییز کم کم دارد از راه می رسد و بعد از آن هم زمستان! با همه زیبایی هایی که این دو فصل برای ما دارند، می توانند برای گیاهان مان مشکل ساز شوند! چگونه از آنها مراقبت کنیم؟

چه طور در فصل سرما از گیاهان مان مراقبت کنیم؟

برترین راهکار برای زمستان گذرانی گیاهان گلدانی!

اگر باغچه ای از گیاهان گلدانی یا گیاهان چند ساله دارید، ممکن است بخواهید آنها را در فصل زمستان بیرون از خانه نگهداری کنید. برای گیاهانی که در طول فصل سرما و یخبندان در بیرون از خانه به سر می برند بهتر است که در زمین کاشته شده باشند. پس اگر برای تان ممکن است، نقطه ای از باغچه تان را برای کاشت موقت گیاهان در فصل زمستان، و یا قرار دادن گلدان شان در درون خاک، در نظر بگیرید. سپس سطح خاک را با 5 تا 10 سانتی متر مالچ برگ های پوسیده یا پوست خرد شده درختان بپوشانید تا از یخ زدن خاک جلوگیری گردد و دما در سطوح پایینی زمین باغچه گرم تر بماند.

اگر مجبورید گیاهان تان را در گلدان نگه دارید و نمی خواهید آنها را به زمین منتقل کنید، باید تدابیر دیگری بیندیشید!

آنالیز شرایط قبل از تصمیم برای زمستان گذرانی گیاهان!

در منطقه ها معتدل، گرراستای و یا نیمه گرراستای گیاهان بدون هیج مسئله ای می توانند در گلدان هایشان و بیرون از خانه زمستان گذرانی نمایند. پس اگر شما هم در این منطقه ها زندگی می کنید نگرانی از بابت گیاهان تان در فصل زمستان نداشته باشید. البته در برخی از این منطقه ها هم در طول این فصل شب های سردی در انتظار گیاهان شماست. پس بهتر است اول از همه و قبل از تصمیم به کاشت گیاهی خاص، آنالیز کنید کدام گونه از آن گیاه با شرایط دمایی محیط شما سازگارتر است و سپس اقدام به کاشت آن در باغچه یا گلدان کنید.

چیز دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که در فصول سرد سال که زمین یخ می زند، راستا آب اضافی که باید از سوراخ های زهکش انتهای گلدان خارج گردد، بسته می گردد و آب در خاک می ماند. اصولا یخ گلدان ها زودتر از یخ زمین باز می گردد و اگر بد شانس هم باشید و چند روز پشت سر هم باران ببارد، آب حسابی در گلدان هایتان جمع می گردد! در این حالت یا گیاهان دچار پوسیدگی ریشه و بعد هم مرگ می شوند و یا کل خاک گلدان تبدیل به یک قالب یخ می گردد! اما راهکار چیست؟ بسیار آسان است! گلدان را اندکی کج بر روی زمین قرار دهید! همین! و قبل از همه این ها مطمئن شوید که گیاهان تان آنقدر قوی هستند که از پس زمستانی سرد برآیند.

هر چقدر گلدان هایتان خلل و فرج بیشتری داشته باشند، احتمال زمستان گذرانی پیروز شان بیشتر می گردد.

مراقبت از گیاهان گلدانی که زمستان را بیرون از خانه می گذرانند

در این قسمت چند نکته برای یاری به زمستان گذرانی پیروز گیاهان گلدانی در اختیارتان قرار می دهیم:

- هر چه اندازه خاک گلدان بیشتر باشد، ریشه های گیاهان عایق بهتری دارند. برای این کار می توانید به راحتی گلدان گیاه را درون گلدان بزرگ تری قرار دهید و درونش را با خاک پر کنید.

- چند گلدان را در کنار هم جمع کنید و در مکان سر پناه داری مانند نزدیک خانه یا پنجره جنوبی قرار دهید.

- چند گلدان را دور هم بچینید و دورشان را با پارچه ای توری یا سیم مرغ محصور کنید و درونش را با برگ یا مالچ پر کنید. وقتی زمین یخ بست، سطح گلدان ها را مالچ پاشی کنید.

- برای محافظت درختچه ها و بوته های کوچک از خشک شدن از طریق سرما، در اطراف شان 3 یا 4 ستون چوبی در زمین فرو کنید. ارتفاع این چوب ها باید 20 تا 25 سانتی متر از ارتفاع بوته ها بلند تر باشد. سپس دور این ستون ها را پارچه های پلاستیکی بپیچانید. مراقب باشید که پارچه با شاخ و برگ و ساقه بوته ها تماس نداشته باشد. به جای ستون های چوبی می توانید از قفس های سیمی یا سیم مرغ هم بهره ببرید.

با انجام این کارهای ساده از مرگ یا آسیب گیاهان تان در زمستان جلوگیری کنید و گلدان هایتان را تا چند سال داشته باشید!

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4859

به "چه طور در فصل سرما از گیاهان مان مراقبت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه طور در فصل سرما از گیاهان مان مراقبت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید