ممنوعیت و یا محدودیت سفر به قم

به گزارش یزد بلاگ، مختصات و ویژگی های خاص قم اقتضای آن دارد تا در موضوع بسیار مهم سفرهای نوروزی در شرایط کرونایی با نگاه ویژه ای مورد دقت نظر قرار گیرد، بویژه آن که در پیش بودن نیمه شعبان، مُشوّق زائران و مسافران نوروزی برای سفر به این شهر است.

ممنوعیت و یا محدودیت سفر به قم

به گزارش خبرنگاران قم، خبر، کوتاه است و واضح؛ سفرهای نوروزی، به و از شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع ولی به و از شهرهای زرد و آبی کرونایی آزاد است.

نکته ای که البته در این بین مغفول می ماند، آن است که بعضی شهرهای کشور، زائرپذیر و بعضی دیگر عملا بیشتر از دیگر شهرها، مسافرپذیرند و از این رو اگر این شهرها در شرایط زرد و آبی کرونایی قرار داشته باشند - که ظاهرا همه یا بیشتر آن ها چنین اند - با حجم غیرقابل پیش بینی از زائر و مسافر رو به رو خواهند شد و عملا با عدم امکان کنترل و همچنین کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی، این شهرها هم در خطر ورود به منطقه زرد، نارنجی و یا حتی قرمز قرار می گیرند.

یکی از مهم ترین این شهرها، قم است؛ کلانشهری زائرپذیر در مرکز کشور و نزدیک پایتخت که علاوه بر شوق مشتاقان فراوان برای زیارت مضجع منوّر کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران، به عنوان محور مواصلاتی بیش از نیمی از استان های کشور شناخته می گردد و بسیاری از مسافران نوروزی، به قصد زیارت و یا حداقل برای ساعاتی استراحت در بین راه، آن را برمی گزینند و وارد شهر می شوند.

همه این مختصات و ویژگی ها نشان از آن دارد که باید برای شهرهایی مانند قم، تدابیر ویژه ای اندیشید تا سیل مسافران نوروزی سبب چرخش بیشتر ویروس کووید19 و تبعات مختلف آن نگردد.

از این رو، انتظار می رود اگر طرح ممنوعیت کلی ورود زائر و مسافر نوروزی به قم دنبال نمی گردد، حداقل، ممنوعیت ورود مسافر از مناطق زرد رنگ کرونایی نیز به شهرهای نارنجی و قرمز اضافه گردد.

البته به نظر می رسد شرایط خاص قم و سفرهای بی شمار مُنتهی به آن در ایام نوروز برای مسؤولان استان نیز آشکار است، به طور مثال استاندار در روزهای اخیر به قرار دریافت نیمه شعبان در بین تعطیلات نوروزی اشاره نموده و از نگرانی موج سفر به قم در سالروز ولادت حضرت مهدی (عج) و افزایش شیوع بیماری کووید 19 سخن به میان آورده است.

بهرام سرمست در عین حال به ممنوعیت سفر به قم در نیمه شعبان سال گذشته اشاره و ابراز امیدواری نموده است که این تصمیم از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا برای امسال نیز اتخاذ گردد.

اکنون باید توجه داشت که سفرهای نوروزی عملا از روز چهارشنبه بیست و هفتم اسفند ماه 1399 شروع می گردد و قم عملا از روز پنج شنبه بیست و هشتم اسفند، شاهد حضور زائران و مسافران خواهد بود، بنابراین پیش بینی سفرهای نوروزی به قم تنها به نیمه شعبان خلاصه نمی گردد، ضمن آن که مدیریت استان صرفا نباید منتظر تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا برای شهرهایی مانند قم باشد، بلکه باید به صورت فعال، پیشنهادهای جدّی، برنامه محور و عملیاتی خود را برای تصویب به قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه می داد، اگرچه هنوز هم دیر نیست.

پرشین بلاگ: پرشین بلاگ | سیستم وبلاگ های پرشین

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3715

به "ممنوعیت و یا محدودیت سفر به قم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممنوعیت و یا محدودیت سفر به قم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید