ذخیره آب سد کوثر گچساران افزایش یافت

به گزارش یزد بلاگ، مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: میزان ذخیره آب سد کوثر سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.

ذخیره آب سد کوثر گچساران افزایش یافت

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران، اکبر خدری در گفت وگو با ایرنا گفت: میزان ذخیره آب سدکوثر در گچساران هم اکنون 450 میلیون متر مکعب است که 117 میلیون متر مکعب نسبت به مدت مشابه پارسال بیشتر برآورد شده است.

وی گفت: ذخیره آب سد کوثر در ابتدای سال آبی گذشته به دلیل کم بارشی به کمترین میزان خود رسیده بود.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران توضیح داد:براساس برآوردی که به تازگی از سوی کارشناسان وزارت نیرو اجرا شده است ظرفیت مخزن سد کوثر 547 میلیون متر مکعب است و 33 میلیون متر مکعب از مخزن این سد با رسوباتی که در سال های بهره برداری انباشته شده پر شده است.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان این که نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا 625 متر است، گفت: هم اکنون تراز این سد 611.2متر است.

خدری ابراز داشت: از ابتدای سال زراعی همزمان با اول مهر سال جاری 136میلیمتر باران در ایستگاه هواشناسی سد کوثر ثبت شده است که 35 میلیمتر آن مربوط به بارندگی اخیر بوده است.

وی اعلام کرد: از ابتدای سال آبی جاری تا به امروز 71 میلیون متر مکعب آب وارد سد کوثر شده است که پنج میلیون متر مکعب آن در بارندگی اخیر در سد کوثر ذخیره شده است.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: هم اکنون شرایط سد خوب است و احتیاج به رهاسازی آب برای مدیریت وجود ندارد.

خدری گفت:59میلیون متر مکعب آب از سد کوثر برای مصرف آشامیدنی استان های جنوبی کشور از ابتدای مهر سال جاری تا به امروز رهاسازی شده است.

سد کوثر آب آشامیدنی 20 شهر و 2 هزار روستا با 2 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت را در استان های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می نماید.

وی توضیح داد: سال جاری همچنین13میلیون متر مکعب آب کشاورزی، یک میلیون متر مکعب آب صنعت و 25 میلیون متر مکعب برای سایر مصرف (زیست محیطی) در این سد راهسازی شده است.

آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می گردد و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می آید.

قرار است آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، لنده و چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد هم از سد کوثر تأمین گردد.

سد ملی کوثر در 55 کیلومتری شمال غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار گرفته است.

سد کوثر تنها سد بتنی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد است.

2 سد چم شیر و تنگ سرخ در این استان مراحل ساخت خود را طی می نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 304

به "ذخیره آب سد کوثر گچساران افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذخیره آب سد کوثر گچساران افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید