دلیل جالب سوار شدن هواپیما از سمت چپ

به گزارش یزد بلاگ، تا کنون به این مسئله فکر کرده اید که چرا سوار شدن و پیاده شدن مسافران از سمت چپ هواپیما انجام می شود؟

دلیل جالب سوار شدن هواپیما از سمت چپ

چرا سوار و پیاده شدن مسافران هواپیما از سمت چپ است؟

این مساله به یک قرارداد ثابت تبدیل شده است که این روزها در مورد آن سوالی نمی گردد. اما تاریخ آن به همان روزهای اول سیستم هوایی برمی گردد.

در زمان های گذشته هواپیماها باید برای سوار و پیاده کردن مسافران، تا نزدیکی ساختمان فرودگاه حرکت می کردند. بعد از قرارداد، صندلی خلبان در سمت چپ کابین قرار گرفت تا خلبان ها راحت تر بال سمت چپ را در صورت نزدیک شدن به ساختمان ببیند و هواپیما را کنترل کند. درهای سمت چپ، جا به جایی مسافران را از هواپیما به ترمینال راحت تر می کرد. همچنین از دور زدن دور هواپیما امن تر بود.

همیشه درب ورود و خروج هواپیما در سمت چپ قرار گرفته است

یکی از دلایل اصلی دیگر این که درهای ورود و خروج در سمت چپ قرار گرفته است به زمانی بازمی گردد که سفرهای دریایی تازه شروع شده بودند. قبل از کشتی هایی که سکان هدایتشان در وسط قرار گرفته است، کشتی ها به وسیله پارو که در سمت راست قرار داشت هدایت می شدند.

برای اینکه پارو ها در زمان پهلوگیری کشتی به اسکله گیر نکند، کشتی ها از سمت چپ پهلو می گرفتند. زمانی که استفاده از پله ورود و خروج هواپیما رواج پیدا کرد، به تصمیم سازندگان هواپیماها، قراردادی تنظیم شد که همیشه در ورود و خروج در سمت چپ قرار گیرد.

بارگیری کالاها، چمدان ها و بخش سوخت گیری در سمت راست هواپیما قرار گرفته است. این امر باعث می گردد تا بخش ورود و خروج مسافران از کارهای دیگر جدا باشد. همچنین این اجازه را به خلبان می دهد تا در صورت لزوم موتور سمت راست را روشن نگاه دارد.

منبع: نمناک
انتشار: 5 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 907

به "دلیل جالب سوار شدن هواپیما از سمت چپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل جالب سوار شدن هواپیما از سمت چپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید