انتشار نقشه پیش بینی حریق در جنگل ها، 5 استان در شرایط بحرانی هستند

به گزارش یزد بلاگ، جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن اشاره به انتشار نقشه پیش بینی حریق در جنگل ها و مراتع گفت: پنج استان به لحاظ ریسک بالای وقوع آتش در شرایط بحرانی هستند.

انتشار نقشه پیش بینی حریق در جنگل ها، 5 استان در شرایط بحرانی هستند

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، رضا بیانی اضافه کرد: نقشه پیش بینی حریق در جنگل ها و مراتع کشور با جزییات منتشر شده و در اختیار استان ها قرار گرفته است. برای مثال در این نقشه ها معین نموده ایم که در کدام استان ها و شهرستان ها احتمال وقوع آتش سوزی وجود دارد بعلاوه بازه زمانی افزایش ریسک وقوع حریق معین شده است. به اسم نمونه پیش بینی نموده ایم که در بخش هایی از استان کردستان از اواخر خرداد تا اواسط تیر ماه آتش سوزی داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه نقشه های پیش بینی حریق در جنگل ها و مراتع کشور با استفاده از اطلاعاتی از جمله اندازه بازندگی، اندازه خشکسالی، محل وقوع آتش سوزی های قبلی، دما و... تهیه شده است، توضیح داد: با توجه به پراکنش بارندگی در کشور و البته خشکسالی و افزایش دما احتمال افزایش وقوع حریق در جنگل ها وجود دارد. از این رو با همکاری یگان حفاظت سازمان جنگل ها و سایر دستگاه ها برنامه ریزی هایی را برای اقدام به موقع انجام داده ایم.

بیانی ادامه داد: درحال حاضر بعضی از نقاط منطقه زاگرس در شرایط بحرانی به لحاظ ریسک بالای وقوع آتش هستند. ازجمله این منطقه ها می توان به بخشی از استان های کهگیلویه و بویراحمد، فارس به ویژه قسمت های جنوبی آن، کردستان، لرستان، ایلام به ویژه منطقه ها شمالی آن و منطقه کبیر کوه - که اولین موج گرمایی کشور عراق از این منطقه وارد استان ایلام می گردد - اشاره نمود.

جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه بیشترین آتش سوزی ها در منطقه های رخ می دهد که رطوبت به زیر 30 درصد و دمای هوا به بیش از 30 درجه سانتیگراد برسد، گفت: نیروهای یگان حفاظت سازمان جنگل ها براساس منطقه ها بحرانی وقوع آتش تقسیم بندی شده اند تا درصورت آتش سوزی بلافاصله خود را به محل برسانند.

پایش سطح جنگل ها و مراتع کشور با استفاده از تصاویر ماهواره ای

وی در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: سطح جنگل ها و مراتع کشور با استفاده از تصاویر ماهواره ای که وقوع آتش در منطقه ها مختلف را گزارش می دهند، هم پایش می شوند.

بیانی درباره استفاده از هلیکوپترهای اطفای حریق شرح داد: اواخر سال گذشته جلسه ای با حضور اسحاق جهانگیری - معاون اول رییس جمهوری - برگزار گردید. در این جلسه که نمایندگان وزارت دفاع و سازمان مدیریت بحران هم حضور داشتند، آقای جهانگیری دستور دادند که طی سال جاری هماهنگی ها برای تامین هلیکوپترهای اطفای حریق سریع تر انجام گردد تا سازمان جنگل ها مسائل سال گذشته را نداشته باشد.

به گفته جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تا به امروز برای تامین هلیکوپترهای اطفای حریق مشکل خاصی وجود نداشته است و امیدواریم که طی روزهای آینده هم درصورت افزایش تعداد حریق ها یا توسعه آتش سوزی ها در منطقه ها مختلف، همکاری ها برای تامین هلیکوپتر ادامه یابد.

توصیه ای برای کاهش اندازه آتش سوزی ها در جنگل ها و مراتع

وی در خاتمه اظهار کرد: توصیه من به عموم مردم این است که باتوجه به شرایط بحرانی آتش سوزی، به جای استفاده از ظرفیت جنگل ها و مراتع کشور از ظرفیت های پارک های جنگلی استفاده نمایند تا اندازه آتش سوزی ها به حداقل برسد.

براساس گزارش سازمان جنگل ها طی سال گذشته بیش از 21 هزار هکتار از جنگل ها و اراضی جنگلی ایران درگیر حریق شدند.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4176

به "انتشار نقشه پیش بینی حریق در جنگل ها، 5 استان در شرایط بحرانی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار نقشه پیش بینی حریق در جنگل ها، 5 استان در شرایط بحرانی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید