آشنایی با خواص گل مینا و کاربردهای درمانی آن

به گزارش یزد بلاگ، گل مینا (Leucanthemum) از مسکن های گیاهی محسوب می شود و برای تسکین سردردهای میگرنی و پیشگیری از حملات جدید میگرن، بسیار مفید است. از مهم ترین خواص گل مینا می توان به رفع بیماری های رحمی و قولنج های عصبی، درمان ترشحات مهبلی و هیستری اشاره کرد. دمکرده گل مینا برای تصفیه خون و رهایی از گرفتگی عضلات و دردهای موضعی مفید است.

آشنایی با خواص گل مینا و کاربردهای درمانی آن

خبرنگاران | سرویس سلامت - گل مینا یا گل خبرنگاران ای از دسته گیاهان زینتی دارویی است که از گذشته های دور از خواص درمانی آن برای تسکین سردردهای میگرنی استفاده می شده است. امروزه از دانه این گیاه، روغن گل مینا یا EPO تهیه می شود و در کشورهای اروپایی در داروخانه ها با نام کپسول اپو به فروش می رسد. اپوکپسول حاوی 250 میلی گرم و یا 500 میلی گرم روغن گل میناست که حاوی نوعی اسید چرب ضروری برای رشد و تکثیر سلول های بدن است. برای آشنایی بیشتر با خواص گل مینا در درمان بیماری ها تا پایان با ما همراه باشید.

خواص گل مینا (طبیعت و خواص درمانی)

گل مینا، گیاهی دارویی با خاصیت مدر، معرق، قابض و مقوی است. طبع گل مینا براساس طب سنتی خنک است و تمام اندام های گیاه به خصوص سرشاخه گل دار آن در طب سنتی قابل استفاده است. برخی از مهم ترین خواص گل مینا به شرح زیر است:

  • یکی از مهم ترین خواص گل مینا استفاده از آن برای تسکین سردرهای میگرنی و پیشگیری از بروز حملات جدید میگرن است. استفاده از دمکرده این گل، رگ های مغز را آرام کرده و انقباض را از بین می برد. تحقیقات پژوهشگران نشان داده است، 16 هفته درمان با گل مینا، تعداد حملات میگرن را به کمتر از سه بار در ماه کاهش می دهد.
  • استفاده از عصاره برگ های له شده گل مینا همانند خواص گل همیشه بهار، برای التیام زخم ها مفید است.
  • گل مینا دارای خاصیت ادرارآور است و از این رو به درمان سنگ کلیه و دفع آب اضافی تجمع یافته در نسوج بدن کمک می کند.
  • استفاده از برگ های گل مینا به دلیل خاصیت ملین، برای درمان یبوست مفید است.
  • گیاه مینا، در رفع بیماری های رحمی و قولنج هایی که منشا عصبی دارند، مفید است و به طورکلی به درمان ضعف اعصاب و هیستری کمک می کند.
  • خاصیت ضد تشنج، ضدعفونی کننده و ضد اسهال از دیگر فواید ذکر شده و خواص گل مینا در طب سنتی است.
  • استفاده از پماد گل مینا، در بهبود اگزما، آلرژی های پوستی و هر نوع تحریک پوستی مفید است.
  • گل مینا برای تسکین ناراحتی های سندروم قاعدگی و رفع ترشحات مهبلی مفید است و خاصیت آرامبخش دارد.
  • استفاده موضعی از کمپرس جوشانده گل مینا، برای رفع خون مردگی زیر پوست مفید است. همچنین برای رهایی از گرفتگی عضلات و دردهای موضعی، استفاده از کمپرس داغ جوشانده گل های مینا توصیه می شود.

گیاه شناسی گل مینا

گل مینا، گیاهی چندساله و علفی، با گلبرگ های درخشان و خبرنگاران ای شکل است، از همین رو در برخی منابع آن را با نام گل خبرنگاران ای می شناسند. شکل برگ ها در این گل، نیزه ای شکل بوده و به طور متناوب بر روی ساقه واقع شده است و گل ها در رنگ های سفید، صورتی، آبی و بنفش بوده، وسط آنها زرد رنگ است. گل مینا انواع مختلفی داشته، ارتفاع گیاه در گونه های مختلف متفاوت و از 25 تا 150 سانتی متر متغیر است. در کشور ما این گل در بیشتر مناطق غربی به طور خودرو می روید و در شهرها نیز در فضای سبز و گلکاری ها، کاشته می شود.

طریقه مصرف گل مینا

از گل مینا به صورت دمکرده و استعمال موضعی جوشانده آن استفاده می شود. برای تهیه دم کرده گل مینا، گل های خشک گیاه را از عطاری تهیه کنید و آن را در یک قوری چینی با حرارت ملایم به مدت 10 تا 15 دقیقه دم کنید. استفاده از کمپرس داغ جوشانده گل مینا نیز به طور موضعی استفاده می شود. در داروخانه ها نیز، اشکال دارویی این گل به صورت پماد و کپسول وجود دارد.

مضرات گل مینا (موارد احتیاطی و منع مصرف)

  1. استفاده از دمنوش گل مینا برای زنان باردار مضر است، چون مصرف آن، باعث بروز انقباض های رحمی می شود.
  2. گل مینا، می تواند زمینه ساز ایجاد دردهای شکمی در افرادی که دچار زخم معده یا مسائل مربوط به کیسه صفرا هستند، شود.
  3. استفاده از گل مینا و فراورده های جانبی آن برای کسانی که سابقه حساسیت به گیاهانی مانند جعفری و بابونه دارند، باید با احتیاط صورت گیرد.
  4. در سرانجام باید بگوییم، این گل، از گیاهان دارویی است که در بسکمک از عمل های جراحی ایجاد تداخل ایجاد می کند و قبل از هرگونه عمل جراحی باید از مصرف آن پرهیز شود.

پرشین بلاگ: پرشین بلاگ | سیستم وبلاگ های پرشین

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: setare.com
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3324

به "آشنایی با خواص گل مینا و کاربردهای درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خواص گل مینا و کاربردهای درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید