آشنایی با خواص دمنوش سماق برای سلامتی

به گزارش یزد بلاگ، خبرنگاران - سلامت - سماق گیاهی گلدار است که از خشک شده آن در ادویه جات استفاده می شود. این گیاه دارای طبعی سرد بوده و خاصیت های فراوانی نیز دارد. همچنین سماق حاوی مقادیر بالایی پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین C و پلی فنول هایی از جمله تانن است.

آشنایی با خواص دمنوش سماق برای سلامتی

سماق خشک شده را به صورت پودر در می آورند و آن را روی غذاهای گوشتی می پاشند. از دیگر موارد استفاده از این گیاه به صورت دم کرده است که همه خاصیت آن را به بدن می رساند. از عمده خواص دمنوش سماق می توان به لاغری، سلامت پوست و مو و درمان کبد چرب اشاره کرد.

خواص دمنوش سماق برای سلامتی

1- لاغری و تناسب اندام

دمنوش سماق یک گزینه مناسب برای لاغری محسوب می شود. ویتامین های موجود در این گیاه تاثیر بسزایی برای سوزاندن چربی های بدن دارد. بهترین زمان استفاده از این دمنوش برای لاغر شدن یک ساعت بعد از هر وعده غذایی است.

2- پوست و مو

سماق مقادیر زیادی ویتامین c دارد که باعث جلوگیری از پیری زودرس و چروک صورت شده و به جوانسازی پوست کمک می کند. دمنوش سماق را می توانید روی لکه های پوستی سفید و قهوه ای خود بمالید و آنها را درمان کنید. برای درمان کهیر نیز می توانید دمنوش را با مقداری جوش شیرین ترکیب کرده و روی کهیر بمالید.

برای جلوگیری از سفید شدن موی سر و بازسازی موهای سفید شده نیز می توانید سر خود را با دمنوش سماق شستشو دهید.

3- کبد چرب و کلسترول

آنتی اکسیدان ها و تاتن های موجود در سماق کمک فراوانی به کاهش کلسترول و کبد چرب می کند. همچنین باعث سم زدایی بدن و کاهش چربی خون نیز می شود.

4- خواص دمنوش سماق برای خونریزی

برای جلوگیری از خونریزی بینی می توانید یک پارچه در دمنوش سماق بخیسانید و مانند کمپرس روی بینی خود قرار دهید. از این روش می توانید برای درمان چشم درد نیز استفاده کنید.

جهت درمان زخم دهان دمنوش سماق را قرقره کنید. این روش برای درمان گلو درد نیز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین سماق کاهش دهنده خونریزی رحم است و در زمان قاعدگی موجب کاهش درد و خونریزی می شود.

5- دیابت و فشار خون

مصرف روزانه دمنوش سماق می تواند موجب کاهش قند خون و فشار خون شود و از این رو برای افراد دیابتی و فشار خونی بسیار مفید است.

نحوه تهیه دمنوش سماق

برای تهیه دمنوش سماق ابتدا دقت کنید که سماق قرمز رنگ و طبیعی باشد و از خرید سماق قهوه ای رنگ و بنفش خودداری کنید زیرا ممکن است تقلبی باشد. مانند هر دمنوش دیگری یک الی 2 قاشق غذا خوری سماق را در یک قوری که حاوی آب جوش است ریخته و می گذاریم روی حرارت غیر مستقیم دم بکشد. 5 الی 10 دقیقه بعد رنگ آب جوش شما قرمز رنگ می شود و شما می توانید آن را از صافی رد کرده و میل کنید. همچنین می توانید برای جلوگیری از طبع سرد سماق داخل دمنوش خود یک تکه نبات بیندازید یا در حین میل کردن از کشمش یا خرما استفاده کنید.

نکات مهم در مصرف دمنوش سماق

  • همیشه سماق را به صورت خشک مصرف کنید زیرا تازه آن باعث مسمومیت می شود.
  • دمنوش سماق برای افرادی که طبع سرد یا کبد و معده سرد دارند مضر است.
  • قبل از استفاده آن به صورت موضعی روی پوست صورت و نواحی حساس بدن، آن را به مدت 20 دقیقه روی پوست دست خود امتحان کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید.
  • اگه به سماق حساسیت دارید از دمنوش آن نیز استفاده نکنید.
منبع: مجله انگیزه
انتشار: 30 آذر 1400 بروزرسانی: 30 آذر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4641

به "آشنایی با خواص دمنوش سماق برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خواص دمنوش سماق برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید