وزارت نفت فراری از بورس

به گزارش یزد بلاگ، کارشناس قراردادهای بین المللی نفت گفت: در صورت شکست بورس نفت به عنوان یک راهکار ضدتحریمی، دیگر امیدی به همکاری بخش خصوصی برای فروش نفت نیست

وزارت نفت فراری از بورس

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، در حالی که مجلس شورای اسلامی مصوب کرده نفت به صورت هفتگی در بورس عرضه گردد اما برای پنجمین هفته پیاپی باز هم نفتی در بورس عرضه نخواهد شد؛ وقفه های بی موردی که اطمینان مشتریان نسبت به بورس نفت را خدشه دار کرده است. با توجه به قانون بودجه سال 98 کشور مبنی بر عرضه ماهانه 6 میلیون بشکه نفت در بورس، وزارت نفت مکلف است میعانات گازی و نفت را به صورت هفتگی در بورس عرضه کند اما با این وجود آخرین عرضه نفت در بورس به 16 مهرماه بازمی گردد. این وقفه در حالی است که هفته گذشته هم اطلاعیه عرضه ای صادر نشد تا عملا برای هفته جاری هم عرضه ای وجود نداشته باشد. این وقفه 5 هفته ای با توجه به قانون مجلس شورای اسلامی بسیار تامل برانگیز است. بر این اساس، سال گذشته پس از کش وقوس های فراوان بالاخره عرضه نفت در بورس انجام شد و از ابتدای امسال این عرضه ها شکل منظمی به خود گرفته بود که ناگهان دوباره این روند از بین رفت. یکی از مخالفان جدی عرضه نفت در بورس، امور بین الملل شرکت ملی نفت است که تا قبل از راه اندازی بورس نفت، اختیار تمام معاملات نفت کشور را در دست داشت. بورس نفت باعث شد امور بین الملل از انحصار خود خارج و مجبور گردد بخش خصوصی را نیز وارد تجارت طلای سیاه کند. حال این امور بین الملل است که به دلیل تعارض منافعی که دارد چندان از موفقیت بورس نفت خرسند نخواهد شد. این وقفه های بی مورد در جهت شکست بورس نفت بیش از همه به نفع شرکت ملی نفت و بالطبع امور بین الملل آن برای حفظ انحصار خود خواهد بود.

تداوم در عرضه موجب تثبیت بورس نفت برای مشتریان خواهد شد

در رابطه با موضوع تداوم عرضه نفت و نقش آن در موفقیت بورس نفت برخی کارشناسان حوزه انرژی و نفت اظهاراتی داشته اند. محمدصادق کریمی، کارشناس انرژی در گفت وگویی گفته است: تداوم عرضه نقشش در این است که پیام ثبات تصمیم را به بازار منتقل می کند و فعالان بازار مطمئن می شوند که وزارت نفت و شرکت نفت درباره موضوع عرضه نفت خام در بورس جدی هستند اما اگر بعد از چندین بار عرضه شدن و معامله نشدن به بهانه نبود مشتری عرضه ها متوقف گردد، یک پیام مضاعف تری به بازار ارسال می گردد؛ آن هم اینکه این عرضه لزوما مداوم نخواهد بود.

برای درک هرچه بیشتر نقاط ضعف نحوه فروش نفت در بورس نفت سراغ یکی از متخصصان علمی که سابقه اجرایی تجارت بین المللی نفت را هم داشته رفتیم. محمد شیریجیان، دکترای مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز معتقد است نفت باید به صورت مداوم در بورس عرضه گردد تا بخش خصوصی بتواند زیرساخت های خود را برای ورود به تجارت نفت آماده کند. وی در این باره گفت: تداوم عرضه مهم است و نباید صرفا نفت را تا زمانی که خریدار وجود داشته باشد، در بورس عرضه کرد. اینکه برخی مسؤولان شرکت ملی نفت می گویند ما تا موقعی که بخش خصوصی نفت را در بورس بخرد عرضه می کنیم، غلط است. اگر تقاضایی هم وجود نداشت باید نفت عرضه گردد. در واقع تداوم عرضه نفت در بورس، کلید موفقیت این راهکار است.

این کارشناس قراردادهای حوزه نفت گفت: این اقدام حاوی یک پیام به بخش خصوصی است و آن هم این است که ما حتما تا چند سال آینده نفت را در بورس عرضه می کنیم و بخش خصوصی اطمینان می یابد و روی این تجارت حساب باز می کند.

وی گفت: به هرحال باید دید وزارت نفت برای وقفه 5 هفته ای در عرضه نفت در بورس و انجام ندادن تکلیف قانونی مجلس چه دلیل منطقی دارد؛ موضوعی که به دلیل عدم تمکین وزارت نفت از قانون مجلس کشور می تواند از سوی نهاد های نظارتی مورد بررسی قرار گیرد.

شیریجیان گفت: عدم استمرار عرضه نفت در بورس به اقتصاد کشور لطمه وارد خواهد کرد، زیرا با شکست بورس نفت به عنوان یک راهکار ضدتحریمی، دیگر امیدی به همکاری بخش خصوصی برای فروش نفت نیست و فروش نفت ایران با ارتجاعی ناامید کننده به حالت سنتی و انحصاری خود بازخواهد گشت. وی معتقد است: ریسک پذیری فروش نفت نسبت به فرآورده بیشتر است، لذا شرکت ملی نفت باید تخفیفات بیشتری برای نفت عرضه شده در بورس نسبت به فرآورده اعطا کند. شیریجیان گفت: فروش فرآورده از جهاتی راحت تر از نفت است. خریداران فرآورده بیشتر هستند و تجربه بیشتری دارند ولی نفت اینگونه نیست. علاوه بر آن نفت باید نسبت به فرآورده با حجم بالاتری معامله گردد و به سرمایه بیشتری نیاز دارد. بارگیری نفت نیز در شرایط تحریمی ریسک بیشتری دارد. این ریسک ها را باید با ابزارهای دیگری مثل جذاب کردن قیمت کاهش داد. باید قیمت نفت حتی از فرآورده هم جذاب تر گردد. وی در ادامه گفت: شرکت پالایش و پخش در حال عرضه فرآورده های نفتی با تخفیف مناسب است. فرآورده های نفتی در بورس روی هر تن تقریبا 100 دلار تخفیف در قیمت پایه لحاظ کرده اند. برای مثال برای گازوئیل و بنزین در هر بشکه 15-14 دلار تخفیف داده شده است و نتیجه آن را هم دیده اند اما شرکت ملی نفت به عنوان تنها عرضه کننده نفت در بورس قیمت پایه را بالا مشخص و تخفیفات جزئی 7-6 دلاری به خریداران اعطا می کند. هزینه تولید هر بشکه نفت در کشور ما بین 10 تا 15 دلار است. اگر متوسط 12 دلار حساب کنیم، نفت حتی اگر 30 دلار هم در بورس عرضه گردد باز هم ارزشمند است. شیریجیان در سرانجام گفت: وقتی در حال حاضر ایران مجبور است نفت تولید شده خود را ذخیره کند به هر حال هزینه انبارداری، هزینه ذخیره سازی در نفتکش، مسائل زیست محیطی و... را در پی دارد، بنابراین با احتساب این هزینه ها باید نفت را با تخفیف مناسب در بورس عرضه کرد تا به فروش برسد.

منبع : وطن امروز

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 55

به "وزارت نفت فراری از بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت نفت فراری از بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید