واکنش دولت طرابلس به تفاهمنامه دریایی مصر و یونان

به گزارش یزد بلاگ، وزارت خارجه دولت وفاق ملی در واکنش به امضای تفاهمنامه ترسیم مرزی دریایی میان مصر و یونان اعلام نمود: به هیچ کشوری اجازه تجاوز به حقوق دریایی لیبی را نخواهد داد.

واکنش دولت طرابلس به تفاهمنامه دریایی مصر و یونان

سفر با تور ارزان یونان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وزیر خارجه یونان که به قاهره رفته بود، با همتای مصری خود تفاهمنامه ترسیم مرزهای دریایی امضاء کرد تا از این طریق، آتن و قاهره بتوانند از منابع منطقه شرقی دریای مدیترانه بهره برداری کند. امضای این تفاهمنامه با واکنش شدید ترکیه روبرو شد. آنکارا با باطل دانستن تفاهمنامه دریایی مصر و یونان اعلام نمود: منطقه ای که این دو کشور درباره آن تفاهم نموده اند، بخشی از حریم دریایی ترکیه است و حقوق دریایی لیبی را نیز نقض می نماید.

پیشتر آنکارا و طرابلس با امضای توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی بر سر بهره برداری از منابع نفت و گاز شرق دریای مدیترانه به تفاهم رسیده بودند. این توافقنامه به اعتراض شدید مصر و یونان و بعضی کشورهای اروپایی روبرو شد اما آنکارا و طرابلس به این اعتراضات توجهی نکردند و اصرار بر اجرای توافقنامه مزبور دارند. قرار است ترکیه عملیات اکتشاف نفت و گاز در شرق دریای مدیترانه را به زودی آغاز کند.

وزارت خارجه دولت وفاق ملی در واکنش به امضای تفاهمنامه مصر و یونان درباره ترسیم خطوط مرزی در شرق دریای مدیترانه با انتشار بیانیه ای اعلام نمود: تفاهمنامه ای که دو دولت (مصر و یونان) ساحل دریای مدیترانه درباره ترسیم مرزهای دریایی به ویژه در مناطق مالی (دریای مدیترانه) امضاء نموده اند، به شدت تحت نظر دارد.

به نوشته پایگاه خبری الوسط - لیبیا ، در این بیانیه تصریح شده است: دولت طرابلس به هیچ کشوری اجازه تجاوز به حقوق دریایی لیبی را نخواهد داد و بر اجرای توافقنامه ای (ترسیم مرزهای دریایی) که با ترکیه در نوامبر 2019 امضاء نموده است، اصرار دارد چراکه این توافقنامه با قانون بین المللی دریاها و معاهدات جهانی در این رابطه هیچ تضادی ندارد.

وزارت خارجه دولت وفاق ملی در انتها بیانیه خود تاکید نموده است: لیبی خواستار این است که دریای مدیترانه به عنوان دریای صلح مطرح و شناخته گردد. کشورهایی که در ساحل این دریا قرار دارند، رفتاری داشته باشند که اجازه دهند، ترسیم مرزهای دریایی بر اساس توافق و قوانین بین المللی معتبر انجام گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 1460

به "واکنش دولت طرابلس به تفاهمنامه دریایی مصر و یونان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش دولت طرابلس به تفاهمنامه دریایی مصر و یونان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید