فیلتر های روغن مبتنی بر فناوری نانو کارایی نیروگاه های برق کشور را افزایش می دهد

به گزارش یزد بلاگ، شرکت بهین پالایه شریف پس از سال ها پژوهش، با حمایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی، پیروز به فراوری فیلتر های سلولزی عمقی تدریجی و سیستم های فیلتراسیون مرتبط شده است.

فیلتر های روغن مبتنی بر فناوری نانو کارایی نیروگاه های برق کشور را افزایش می دهد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، روغن توربین یک روانکار گردشی است که وظایفی از جمله روانکاری یاتاقان، چرخ دنده ها و کوپلینگ ها، انتقال حرارت و خنک کاری در یاتاقان ها، بهبود عملکرد هیدرولیکی و محافظت در برابر زنگ زدگی و سایش را برعهده دارد.

ممانعت از اکسیداسیون و خوردگی، جداپذیری از آب و هوا و عدم کف کردن از جمله خواص فیزیکی و شیمیایی مهمی است که روغن توربین باید داشته باشد. وارنیش از ذرات نامحلول و بعضا محلول ارگانیک مانند اکسید های چسبناک و مواد کربن دار موجود در روغن ایجاد می گردد. در اثر کاهش دمای روغن به کمتر از 50 درجه سانتی گراد و همچنین متراکم شدن این ذرات محلول و نامحلول، رسوبات قهوه ای رنگ که سخت و نازک هستند تشکیل می گردد که وارنیش نام دارد.

وجود وارنیش در روغن موجب گرفتگی فیلتر، آلودگی روغن نو، انتقال حرارت ضعیف در کولر روغن، افزایش دمای یاتاقان های توربین و مقاومت در برابر سیلان روغن برگشتی و نشت روغن می گردد. به منظور کنترل کیفیت روغن از فیلتراسیون یا جلوگیری از ورود آلاینده ها استفاده می گردد. فیلتر ها به دو صورت عمقی و سطحی موجود هستند. فیلتر های سلولزی عمقی از جمله فیلتر های مرسوم در تصفیه روغن توربین هستند که وجود نانوالیاف در این فیلتر ها موجب بهبود بازده حذف وارنیش از روغن می گردد. با توجه به اینکه فیلتر های موجود از کاغذ ساخته شده، فیلتر سلولزی در مصرف کاغذ نیز صرفه جویی می نماید.

برخلاف فیلتر های رایج که در بهترین حالت تنها قابلیت حذف ذرات عظیم تر از 3 میکرون را دارند، شرکت بهین پالایه شریف در طراحی و فراوری فیلتر های بهپال حذف ذرات عظیم تر از 3 میکرون را جزء ابتدایی ترین وظایف این فیلتر ها دانسته و هدف نهایی این طرح را افزایش طول عمر روغن و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری به وسیله حذف آب، وارنیش و ذرات زیر یک میکرون می داند. در این میان فیلتر های بهپال وارنیش که در فراوری آن ها از فناوری نانو بهره گرفته شده، به منظور حذف وارنیش و در نتیجه کاهش عدد اسیدی روغن و همچنین افزایش طول عمر روغن طراحی شده اند.

در ساخت این نوع فیلتر ها از ترکیبات شیمیایی جاذب، خاک رنگ بر استفاده نشده و این قابلیت صرفاً توسط دقت فیلتراسیون منحصربه فرد این نوع فیلتر ها در نتیجه استفاده ویژه از میکرو و نانوسلولز حاصل می گردد. در نتیجه این فیلتر تأثیری بر افزودنی های محلول و یا مایع در روغن نخواهد داشت. از این فیلتر ها می توان برای فیلتراسیون روغن های با پایه نفتی یا سنتزی، مانند روغن های هیدرولیک، روغن های روانکار توربین، روغن های دنده و روغن های ترانسفورماتور استفاده کرد.

برای به حداکثر رساندن بازدهی این نوع فیلتر ها و جلوگیری از اشباع شدن غیریکنواخت، استفاده از بهپال فیلتر به صورت پیش فیلتر برای بهپال وارنیش توصیه می گردد.

این فیلتر ها از درجه فیلتراسیون 4/0 میکرون مطلق برخوردار هستند و به واسطه آن 7/98 درصد از جرم همه ذرات بالاتر از 4/0 میکرون در هر دور عبور از فیلتر حذف می شوند. همچنین ظرفیت جذب آلودگی این فیلتر 8/1 لیتر از جامدات یکنواخت است.

در این فیلتر مواد ناشی از تخریب روغن، یعنی مواد اکسید شده، رزین/ اسلاج و وارنیش توسط مواد سلولزی جذب می شوند. همچنین این فیلتر توانایی جذب بالقوه آب حدود 50 درصد ظرفیت کل نگهداری آلودگی روغن را دارا است. این مقدار حدود یک لیتر H. 2 O. است. همچنین کارتریج این نوع فیلتر ها از تعدادی دیسک های تکی تشکیل شده است. این فیلتر ها به صورت ترکیبی از سلولز های مختلف، میکروسلولز و نانوسلولز که سطح الیاف آن ها توسط فرایند های شیمیایی به منظور بالاترین میزان دقت فیلتراسیون فعال شده، فراوری می شوند.

افزایش دقت فیلتراسیون از 3 میکرون به 4/0 میکرون و تغییر در خواص فیزیکی و شیمیایی الیاف سلولز به منظور بهبود جذب سطحی وارنیش از جمله خواص فیلتر حذف وارنیش روغن توربین فراوری شده در شرکت بهین پالایه شریف است که به واسطه استفاده از فناوری نانو ایجاد شده است. قیمت بسیار پایین تر از نمونه مشابه دانمارکی، در دسترس بودن و فراوری تمامی مواد اولیه موردنیاز توسط شرکت بهین پالایه شریف از مزایای رقابتی محصول نسبت به نمونه های موجود در بازار است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 623

به "فیلتر های روغن مبتنی بر فناوری نانو کارایی نیروگاه های برق کشور را افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلتر های روغن مبتنی بر فناوری نانو کارایی نیروگاه های برق کشور را افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید