تبادل زندانی ها ارزش سیاسی خاصی ندارد

به گزارش یزد بلاگ، سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که درباره تبادل زندانی ها بود، کسانی نیستند که به دلایل و جرایم سیاسی در زندان باشند آنها ایرانیانی هستند که به دلایل مهاجرتی گرفتار هستند. قاعدتا دولت آمریکا این افراد را اخراج می کند ولی در این شرایط از ایران خواسته اند هواپیمایی بفرستد و آنها را به خرج ایران از آمریکا خارج کند. این افراد اخراجی هستند و دولت ایران نگران زندانی بودن آنها نیست. اگر ایران نگرانی داشته باشد قاعدتا نگران کسانی است که بر اثر خدماتی که برای ایران داشتند در زندان ها هستند. مثل کسانی که در خرید و معامله اقلامی بودند که طبق قوانین آمریکا صادر کردن آنها به ایران ممنوع است. ایران به طور طبیعی دلواپس این افراد است ولی آمریکا کسانی را بدون قید و شرط به ایران پس می فرستد که دولت ایران هیچ دلواپسی برای زندگی آنها ندارد. دولت ایران و آمریکا برای کسانی دلواپس هستند که به دلیل منافع کشورهای خود در زندان ها هستند. کسانی که به عنوان متخلفین مهاجرتی از آنها یاد شده، کسانی هستند که قوانین مهاجرتی آمریکا را نقض کرده اند. این مبادله در حقیقت از جانب آمریکا آزاد کردن نیست و اخراج کردن است. این کار مثل این می ماند که دولت ایران هزاران افغانی را دستگیر کند و به جای نگهداری در زندان ها از دولت افغانستان بخواهد آنها را بدون قید و شرط از ایران خارج کند. برداشت من این طور است و این مبادله ارزش سیاسی خاصی ندارد.

تبادل زندانی ها ارزش سیاسی خاصی ندارد

البته این تراژدی که در قبال این تبادل امریکا چیزی نمی خواهد جای ابهام دارد ولی آمریکا بالاخره جواب می دهد و من در جایی ندیده ام که پاسخ آمریکا منفی باشد. آمریکا حتی اگر جوابی مبهم به مساله بدهد اما باز جوابی خواهد داد ولی نهایتا مایل هستند اتباع آنها ازاد شود و شاید آقای ترامپ بتواند در این فرصت با آزاد کردن چند تبعه آمریکایی امتیازی برای خود بگیرد. قطعا توافقی انجام خواهد شد. همانطور که چند ماه گذشته در مورد یک آمریکایی چینی الاصل مبادله ای انجام شد و اینبار نیز با کمی چانه زدن و بالا پایین توافقی انجام می گیرد.

این موضوع را نیز عنوان کنم که آمریکا عقیده دارد زندانیان آمریکایی در ایران که مرتکب هیچ خطایی نشده اند و فقط بخاطر خلافشان زندانی شوند بلکه توسط مقامات ایرانی و به بهانه های واهی زندانی شده اند تا روی آنها معامله شود و عقیده دارند چنانچه بتوانند مبادله را به سادگی انجام بدهند. پس از این هر آمریکایی که وارد ایران شود دستگیر و معامله ای دیگر می شود. استدلال آمریکا این است و از این رو آمریکا در پاسخگویی تعلل می کند تا کار شکار آمریکاییان به امر متعارفی تبدیل نشود.

فریدون مجلسی تحلیلگر مسائل بین الملل

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 1308

به "تبادل زندانی ها ارزش سیاسی خاصی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبادل زندانی ها ارزش سیاسی خاصی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید