3 مشکل پورت USB، C که باید بدانید

به گزارش یزد بلاگ، آینده ای که با حضور فراگیر پورت USB-C وعده داده شده بود، حالا به طور کامل به واقعیت تبدیل شده است. اما این پورت هم بی نقص نیست و بدون شک ضعف ها و چالش هایی دارد. سال هاست که بیشتر گوشی های اندرویدی با پورت USB-C راهی بازار می شوند و حالا حتی آیفون های نو هم به این پورت مجهز شده اند.

3 مشکل پورت USB، C که باید بدانید

اما در این میان بسیاری از کاربران نمی دانند که تمام پورت های USB-C مانند یکدیگر نیستند و حتی کابل های مربوط به این پورت هم لزوما عملکرد یکسانی ندارند. بنابراین اگر در خصوص این پورت و این استاندارد اطلاعات زیادی ندارید، این مطلب را از دست ندهید.

دردسرهای کابل اشتباهی

مهم ترین چیزی که در خصوص پورت USB-C باید بدانید، چالش های مربوط به کابل است. در نسل های قبلی USB، چنین مسئله ای وجود نداشت. برای این پورت ها اگر کابل مبتنی بر استاندارد USB 1.0 را به پورت USB 2.0 وصل می کردید، در بدترین حالت یا کار نمی کرد یا به خوبی کار خود را انجام نمی داد. اما در خصوص USB-C اوضاع به این سادگی ها نیست و عدم اطلاع در خصوص این موضوع می تواند برای شما دردسرساز باشد.

این مشکل مختص کابل هایی است که از یک طرف دارای کانکتور قدیمی USB-A هستند و از طرف دیگر کانکتور تازه USB-C ارائه می دهند. در این میان باید یادآوری کنیم که دستگاه های دارای پورت USB-C معمولا از شارژ سریع تری نسبت به USB-A پشتیبانی می نمایند. بنابراین اگر به وسیله یکی از این کابل ها، پورت USB-A دستگاه خود را به پورت USB-C وصل کنید، ممکن است دستگاه دارای USB-A انرژی بیش از حدی دریافت کند و دچار مشکل جدی گردد.

البته واقعیت این است که اگر کابل موردنظر باکیفیت و استاندارد باشد، از قابلیت تشخیص این موضوع بهره می برد تا جلوی بروز این اتفاقات را بگیرد. اما مشکل اصلی اینجاست که تشخیص یک کابل خوب و کابل بی کیفیت بسیار سخت شده است. مگر اینکه از یک فروشنده قابل اطمینان بخرید و او هم کابل مناسبی در اختیار شما قرار دهد. بنابراین طبیعتا برترین کاری که می توانید انجام دهید این است که در این زمینه، از کابل های ساخت شرکت های مشهور بهره ببرید و به وسیله روش های مختلف، از اصل بودن این کابل ها مطمئن شوید.

تنوع پورت های USB-C

با وجود اینکه پورت های USB-C مبتنی بر استانداردهای مختلف ظاهر کاملا یکسانی دارند، ولی به علت تفاوت های بین آن ها، ممکن است بعضی رابط ها و کابل ها کار ننمایند. ضمناً به خاطر داشته باشید بسیاری از کابل های USB-C موجود در بازار از USB 2.0 پشتیبانی می نمایند و نمی توانند از استاندارد USB 3.0 یا 3.1 بهره ببرند.

از سوی دیگر باید مثلا به استانداردهای دیگری اشاره کنیم که از فرم ظاهری USB-C استفاده می نمایند. به عنوان مثال می توانیم به تاندربولت 3 اشاره کنیم که به طور مشترک به وسیله اینتل و اپل توسعه پیدا نموده و سرعت بسیار بالای 40 گیگابیت در ثانیه را برای انتقال اطلاعات امکان پذیر می نماید و به کاربران اجازه می دهد دو مانیتور 4K را به یک پورت وصل کند. اما طبیعتا دستگاه موردنظر باید دارای این پورت باشد و از کابل مبتنی بر این استاندارد هم بهره ببرید.

بعضی از لپ تاپ ها هم برای پورت USB-C خود، استاندارد DisplayPort ارائه داده اند که این یعنی می توانید این پورت را به مانیتور باکیفیتی با خیال راحت وصل کنید. با وجود اینکه بعضی سازندگان کنار این پورت یک آیکن مخصوص نشان می دهند تا کاربران از این موضوع خبردار شوند، ولی بعضی دیگر از لپ تاپ ها چنین آیکنی استفاده نمی نمایند. بنابراین زمانی که می خواهید مانیتور یا مانیتورهایی را به پورت USB-C لپ تاپ خود وصل کنید، باید آنالیز کنید ببینید که لپ تاپ شما از چه استانداردهایی پشتیبانی می نماید.

با وجود اینکه بعضی کاربران می گویند این موارد نقطه قوت USB-C هستند زیرا انعطاف پذیری بالای آن را نشان می دهند، اما واقعیت این است که چنین چیزی بیشتر کاربران معمولی را سردرگم می نماید. زیرا ممکن است بعضی کابل های خریداری شده به درستی کار ننمایند و باید وقت زیادی را برای سر در آوردن از اصطلاحات فنی صرف نمایند.

مشکل دانگل ها

اگر لپ تاپ تازهی که خریداری نموده اید صرفا از پورت های USB-C بهره می برد، تا حدی به دردسر می افتید. واقعیت این است که بیشتر کاربران طی سال ها، کابل های USB معمولی زیادی جمع آوری نموده اند و از این کابل های مثلا برای هارد، کتاب خوان، پرینتر و دیگر موارد به کار برده اند. اما سوئیچ کردن به پورت های USB-C به این معناست که این همه کابل، دیگر نمی توانند به لپ تاپ شما وصل شوند.

بنابراین دو گزینه پیش روی شما قرار گرفته است. یک اینکه می توانید تمام کابل های قدیمی را با کابل های تازه جایگزین کنید که طبیعتا انجام این کار به شدت هزینه بر است. از سوی دیگر، می توانید چند رابط بخرید تا بتوانید کابل های قدیمی را به پورت های USB-C وصل کنید.

از طرف دیگر باید ببینید آیا پورت های USB-C لپ تاپ از Ethernet و انتقال اطلاعات به نمایشگر هم پشتیبانی می نمایند تا برای این موارد هم رابط های مناسبی بخرید. بنابراین اگر مثلا لپ تاپ خود را به امکان های مختلفی می برید و می خواهید آن ها را به عنوان پروژکتور و نمایشگر وصل کنید، احتمالا باید برای این کار هم از دانگل های مختلفی بهره ببرید.

اما در این میان باید به داک استیشن اشاره کنیم که عملا هاب پیشرفته ای برای لپ تاپ هستند. این یعنی داک استیشن موردنظر به شما اجازه می دهد انواع دستگاه ها را به یک پورت وصل کنید و بنابراین به جای بهره گیری از دانگل های متعدد، می توانید یک داک استیشن مناسب بخرید که البته معمولا قیمت بالایی هم دارند.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 مهر 1402 بروزرسانی: 4 مهر 1402 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 5038

به "3 مشکل پورت USB، C که باید بدانید" امتیاز دهید

1 کاربر به "3 مشکل پورت USB، C که باید بدانید" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 مشکل پورت USB، C که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید