تلاطم در شالیزار، هند بازار جهانی برنج را به هم زد!

به گزارش یزد بلاگ، هند با اعمال محدودیت بر صادرات برنج، باعث نگرانی عمیق تعداد زیادی از کشورهای آسیایی و آفریقایی شده است. این محدودیت ها 9.5 میلیون تن برنج را که حدود یک پنجم صادرات این محصول در سراسر دنیا است، از بازار دنیای خارج می نماید.

تلاطم در شالیزار، هند بازار جهانی برنج را به هم زد!

به گزارش اکوایران به نقل از بلومبرگ، دیگر فراوریکنندگان بزرگ برنج دنیا کوشش نموده اند تا به کشورهای واردکننده برنج اطمینان دهند که این محصول به مقدار کافی فراوری شده است. اما این کوشش نتوانسته بازار برنج را به شکل کامل از تلاطم خارج کند.

پس آنکه هند در روزهای اخیر، محدودیت هایی بر صادرات برنج پاربویل و باسماتی اعمال کرد، قیمت برنج در سطح قاره آسیا به بالاترین اندازه خود در حدود 15 سال اخیر رسید. پیش تر، هند هیچ محدودیتی بر صادرات برنج پاربویل و باسماتی اعمال ننموده بود و این اتفاق، تازه ترین کوشش این کشور برای کاهش صادرات غلات است.

به گفته یکی از استادان دانشگاه هاروارد آمریکا که چند دهه درباره امنیت غذایی مطالعه نموده است، مهم ترین نگرانی در حال حاضر این است که آیا تایلند و ویتنام، دنباله روی هند در کنترل صادرات برنج می شوند یا خیر؟ در صورتی که این اتفاق رخ دهد، قیمت دنیای برنج از هزار دلار فراتر خواهد رفت.

نگرانی درباره ذخایر برنج قابل درک است؛ این محصول یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی میلیاردها نفر در دنیا است. 60 درصد از کالری مورد احتیاج ساکنان جنوب شرق آسیا و آفریقا با مصرف برنج تأمین می گردد. قیمت کنونی برنج 646 دلار به ازای هر تُن است.

شرایط آب وهوایی می تواند بازار برنج را بیش از پیش متلاطم کند. ظهور پدیده آب وهوایی اِل نینو طی سال جاری، احتمال وقوع خشکسالی در منطقه ها اصلی کشت برنج در قاره آسیا را افزایش داده است، به طوری که تایلند نسبت به وقوع شرایط خشکسالی در این کشور در اوایل سال 2024 هشدار داده است. به نظر می رسد، چین به عنوان بزرگترین فراوریکننده و واردکننده برنج، تا به امروز از وقوع شرایط خشکسالی در امان مانده، اما منطقه ها اصلی کشت برنج در هند، احتیاج به باران بیشتری دارند.

از سوی دیگر، گزارش ها نشان می دهد که تصمیم هند برای جلوگیری از صادرات برنج برای تأمین احتیاج داخلی و پایین نگه داشتن قیمت ها، بر شرایط کشورهای دیگر تأثیرگذار بوده است. فیلیپین هفته گذشته مجبور شد به علت افزایش قابل توجه قیمت برنج، برای این محصول سقف قیمت مشخص کند. فیلیپین در جایگاه دوم بزرگ ترین واردکنندگان برنج در دنیا واقع شده است.

تایلند که دومین صادرکننده بزرگ برنج در دنیا است، فرصت محدودیت صادرات برنج به وسیله هند را غنیمت شمرده است؛ نمایندگان تجاری این کشور با سفر به کشورهایی نظیر فیلیپین، اندونزی، مالزی و ژاپن، سعی دارند به یک تأمین کننده اصلی برنج برای این کشورها تبدیل شوند.

منبع: فرارو
انتشار: 13 شهریور 1402 بروزرسانی: 13 شهریور 1402 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 5031

به "تلاطم در شالیزار، هند بازار جهانی برنج را به هم زد!" امتیاز دهید

1 کاربر به "تلاطم در شالیزار، هند بازار جهانی برنج را به هم زد!" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلاطم در شالیزار، هند بازار جهانی برنج را به هم زد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید